Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reel topfart for moderne danske lokomotiver og togsæt (Generelt)

af thomash, 30/3 2015, 23:57 (3315 dage siden) @ ulca

Ja, men både MZ III og IV er jo blandt de kraftigste motorlokomotiver herhjemme. Og nu ved jeg ikke med dem, men med ME har jeg bemærket at ved afgang fra en endestation stiger motorens omdrejningstal ret kraftigt et par minutter inden afgang, og på de fleste mellemstationer går motoren sjældent helt ned i tomgang men holdes på et ret højt omdrejningstal; begge dele vel for at kunne sikre bedst mulige acceleration for at kunne holde køreplanen.

Når ME'en laver strøm til vognene, til klimaanlæg på DD, vil den aldrig gå længere ned end stilling 4.. Det er derfor du oplever at motoreren stiger i omdrejninger kort før afgang, og ikke går ned i tomgang på mellemstationerne.

Mvh
Thomas.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak