Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reel topfart for moderne danske lokomotiver og togsæt (Generelt)

af ulca, 30/3 2015, 20:07 (3315 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Hvad angår MA, så skulle den tyske VT 11.5 (der som bekendt er "stamfar" til MA) oprindeligt have haft en topfart på 140 km/t, siden 160 km/t; men om det var den tilladte eller højest mulige fart er ikke nævnt.

Hvad angår ME og EA, så er de her på siden begge angivet til en maks fart på 175 km/t, så en ME med 169 km/t lyder sandsynligt.

Efter sigende skulle EG også have præsteret mere end de officielle 140 km/t, og skulle også have præsteret en så kraftig acceleration, godt nok solo, at DSB bad om en justering da man mente at det var en for kraftig acceleration.

Og f.eks. privatbanernes IC2 har officielt en maks fart på 140 km/t, men om det er beregnet/teoretisk eller højest opnået under testkørsler vides ikke. Men på Lollandsbanen har jeg med telefonens GPS målt dem til op mod 110 km/t hvis de kom lidt for sent af sted.
Og LJ's Y-tog var i modsætning til sine søskende på andre baner gearet til 105 km/t, men har vistnok præsteret mere end det ligesom at speedometeret går op til 110 eller 120 km/t. I den forbindelse er det værd at nævne, at de en overgang havde nogle løb ind mod København som var lagt efter regionaltogs-plan - 120 km/t! Netop derfor kørtes de ture med to YM.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak