HFJ 6 og HFJ B15 på gl. dansk film + Damp i Faxe Kalkbrud

af Bent Hansen, 8/2 2014, 16:51 (3749 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen - for tredje gang i dag.

Så har jeg gjort, hvad jeg kunne fra min midlertidige base i udkantsdanmark, hvor der ikke er arkivadgang. Det gav faktisk et resultat, men først vil jeg lige besvare nogle af de mange indlæg, der er kommet til jernbanen.dk og til mig personligt.

Jeg tror stadig, at en del af optagelserne fra Fakse, men jeg erkender, at lokomotivet med de runde vinduer ikke er FJ II, der heller ikke havde skørt og helt afgørende havde firekantede ruder! Når jeg først ved det nu, er det som nævnt, fordi jeg ikke i øjeblikket har mine fotos fra Fakse, men Niels Munch har sendt bevismateriale. Tak Niels.

Jeg tror, at filmen er drejet to steder, i Fakse og på et endnu ukendt sted.

Der har i tråden her været foreslået Bloustrød. De havde en Krauss med runde vinduer, men uden skørt. Bloustrød tror jeg ikke på.

Der har været foreslået Hedehusene. Teglværket havde en Krauss, men med firekantede ruder. Desuden anvendte Hedehusteglværket spandekædemaskine og gravede altså fra over. Filmen er optaget i gravens bund. Hedehusene Tglv tror jeg heller ikke på.

Hedehusene Skærvefabrik har vist nok ikke været foreslået? men også de havde flere Krauss’er endog med runde vinduer, men uden skørt. De gravede dog fra bunden, men jeg tror ikke på Hedehusene Skærvefabrik. Hverken Krauss 7035 og 7036.

Kugleflintbanerne på Stevns er foreslået med henvisning til filmen Flintesønnerne. Et eller flere af disse værker havde også hængebane, men her anvendtes meget tidlige motorlok bl. a. fra Deutz. Så lå flinten i ganske lave strandvolde og ikke som i filmen i højsidede grave. Jeg tror derfor heller ikke på stevnsbanerne til kugleflint.

Jeg antydede i indledningen, at jeg havde nogle bud:
Tine, der på de nyeste fotos ikke har skørt, men eller opfylder de øvrig kriterier, ses på nogle ældre formentlig Svend Jørgensen foto på Dania i bunden af graven med runde vinduer og skørt! Hun kan således ikke afvises, og Dania, Cimbria og Kongsdal havde interne tovbaner!

Når jeg ikke tilslutter mig Tine ubetinget, er det fordi, jeg har andre foto i det medbragte arkiv. Også de opfylder betingerne: arbejdede fra bunden af graven, anvendte tipvogne, havde rude vinduer i bag og kørte med skørt. I nærheden fandtes også interne hængebanetransport. DAC i nr. Sundby kan have leveret hængebanen. Rørdal eller ØK i Nr. Sundby begge kaldt Portland Cementfabrik i mine kilder og begge formentlig blandet grundigt sammen? havde henved ti Krausslok af den type, der ses på filmen. Jeg har foto af to eller flere, der matcher, men uden data. De er fra Rørdal, og det kan være rigtigt. Det ene ses på havnen, og begge fabrikker havde havn med tipspor til udskibning? Når vi kan se ret stort på Ålborg og Nr. Sundby her, er det fordi ØK opgav deres cementfabrik sidst i 30'erne og de fleste lok opkøbtes af Rørdal! Et af dem er dog fotograferet hos ØK i Nr. Sundby i 1911, da fabrikken var ny. Lokomotivet er Bitten, Krauss 6190/1910. Bitten havde både runde vinduer og skørt. Som sagt lignede hun sine henved ti søstre som ti dråber vand.

Om jeg kan komme videre i øjeblikket, ved jeg ikke. Det er muligt, at jeg begår nogle fotos og en levnedsbeskrivelse på min hjemmeside, men i så fald får du et tip her.

Med venlig hilsen
Bent Hansen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak