uic-typer x og y (igen)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 22/7 2015, 18:46 (3204 dage siden) @ gamle ole

Så Gud ved om færgeforklaringen holder vand?

Ole


Hej Ole, må jeg afbryde din monolog om de ubekendte x'er og y'er.

Tror du? at det havde med længden af færgespor at gøre, antager jeg med stor sandsynlighed.

Skal vi forresten ikke tage og blive enige om at X- og Y-vogne er de vogne der beskrives i UIC 567 VE og omfatter internationale fjerntogsvogne af standardtyper.
Dvs. at der er et defineret antal kupéer og antal pladser efter denne standard.
FS var forresten den forvaltning der skaffede flest X-vogne (ca 4200 mod DBs 3333)

Men for eksempel er DS's Rheingoldvogne fra 1962 ikke af X-type fordi der er en kupé for lidt.

Nærtrafikvogne benævnes n-Wagen i tysk litteratur og hører ikke til X/Y.
Der findes også en type Z og ind i mellem var der EUROFIRMA-vognene.

X var den eksisterende DB 26,4 m vogn med vis forstærkning og Y-typen var den SNCF ville have (havde?)(fransk stolthed ville jo have lidt et nederlag til DB, national katastrofe ;-) )

Desværre er Rundremisens Vingehjulsfiler ude og svømme i cyberspace ellers ville det gå at læse om det der.
Jeg husker også en artikel i Vor Stand med titlen "Jernbanernes Fællesmarked", men jeg tror ikke jeg har den mere.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak