uic-typer x og y (igen)

af gamle ole, 17/7 2015, 12:15 (3208 dage siden)

Undrer mig egentlig lidt. Da man fik de første UIC-typer valgte man man Y.typen pga Storebæltsfærgerne-hævdede man. Som bekendt anskaffede man jo senere adskillige type-x vogne primært fra Tyskland (fik jo også større færger).
Men den oprindelige færgeproblematik forhindrede da ikke DSB i at anskaffe f.ex. nærtrafik/regionaltogsvogne af typr-x, ligesom f.ex. DBs "sølvvogne". Ku da godt været brugt til regionaltrafik mm på Sjælland istedetfor de Y-typer a la Bn man valgte uafhængig af Storebælt, og sikkert også andre steder henholdsvis øst og vest for Storebælt?

Hilsen Ole


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak