sporbenyttelse, Nykøbing F i SNNB-tiden - ( planer og spor )

af ulca, 28/7 2015, 22:25 (3197 dage siden) @ Svend

I følge en artikel i Jernbanehistorisk årbog 2013 var spor 0 beregnet på LJs tog, således at personvogne fra de lokomotivtrukne tog kunne henstilles mens godsvogne til LJ blev afhentet. Til benyttelse for SNNBs tog til Stubbekøbing anlagde man spor 6, placeret i et indhak i perron 3 (mellem spor 4 og 5). På ældre luftfotos burde det indhak kunne ses; det er vist ikke mere end 5 år siden man fjernede spor 6 og lavede en ensartet bredde i hele dens længde, naturligvis med hensynstagen til sporets kurve i nord og syd (modbuer til sporskifterne)


Jeg tror vi skal have fat i Vingehjulet fra dengang for at få en forklaring. Der må være en grund til at sporet var (er) forsynet med et PU-signal for kørsel mod Lolland og at det i det hele taget var nummereret som hovedspor (hvad det også var/er).

Stubbekøbing-sporet var noget helt andet.

Jeg synes at kunne huske, at Stubbekøbing-sporet også havde et PU-signal. Hvad angår spor 0, så var det sikkert fordi at det også var meningen at LJs tog skulle kunne afgå fra dette spor, dette giver også en forklaring på hvorfor at der er en perron langs dette spor.
I øvrigt kunne årsagen være at man fra DSBs side ønskede at benytte spor 1 til andre formål, eksempelvis egne persontog, ligesom at der efter samme sporskifte i spor 1 som giver adgang til spor 0, ligger yderligere et sporskifte som dels giver forbindelse til spor 0, dels forbindelse hen til godsarealet. Se evt. denne sporplan, som befinder sig på dk.trackmap.net , der indeholder rigtig mange glimrende sporplaner.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1829ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak