Bevaring af de store GM'ere

af Filip Gram, 17/6 2012, 22:20 (4331 dage siden) @ Michael Deichmann

OK - jeg opfattede det nu som bevaring af noget jernbanehistorie, men her blandt togfolket er der selvfølgelig de samme generationskløfter som vi ser blandt såkaldte veteranbiler.
For mig er veteranbiler noget fra før 2. verdenskrig, mens spørg en 18 årig, så er den Cortina Mk 2 jeg kørte i i 1974 en veteranbil.

Det var nu ikke at GM ikke er gammelt nok som UTJ giver udtryk for, men mere at jernbaneklubbernes/museets bevaringsstrategier er noget der foregår nu og jeg således ikke mener at det kan karakteriseres som "historie".

For mig er et veterantog et med damp, og jeg synes det er galt når de gamle "dampvogne" sættes efter et marcipanbrød, men det tog NSJK kørte til Maribo med syntes jeg så rigtigt ud. Og jeg kan godt se perspektivet i MY Veterantogs ide om at bevare et typisk IC tog - men hvad skal man dog bruge sådan et stort tog til? En MY med en Litra B og en ABns er jo ikke et IC tog?

Nej, og en ABns har slet ikke noget at gøre i det tog, hvis man vil køre typiske IC-tog.

Det var på ingen måder for at lukke munden på dig at jeg skrev som jeg skrev før, men vi har ikke helt klare linjer for hvad der hører til her og hvad der hører til i det andet forum, og jeg prøvede sådan set bare at få folk til at melde ud hvad de forventer, i dette "grænsetilfælde".

/Filip


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1442
Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak