G10 ere fra GDS og HFHJ (+ 1 udsnit)

af Niels Carlsen, 12/2 2019, 16:33 (1899 dage siden) @ UTJ

[image]Hundested 1949 (udsnit), Sylvest Jensen/KB L04199_006

Udsnittet viser den i mere nymalet udgave af J 150 med de sorte felter til venstre, så mon ikke skriften til højre (inkll de højtstillede hjørnemærker for trykluftledning er fra en tidligere lag maling). Vi kan se at bremsehuset i 1949, hvis dateringen er korrekt er væk.

Jo konstruktionen var indrettet med skydedør udenpå fløjdøre.

I øvrigt er de tidlige luftfotos, der viser stationerne på HFHJ interessante. De mange tyskbyggede åbne vogne er tydeligvis indkøbt/lejet til kultransport fra Hundested Havn (måske til Hillerød Gasværk, DFJ mv). Et billede viser en tank placeret på en åben godsvogn, og kunne strengt taget være en midlertidigt indrettet tankvogn. C 27? eller A 1? er på et billede malet creme/rød (? - s/h-billede), formentlig som motorbivogn..........

Godeftermiddag
Dette er interessant læsning på flere måder. Først om J 150: I forbindelse med en forholdsvis nyere tråd på forum om dene vogn, mindesbjeg at have læst i en "betænkningstekst" om godstrafik i 30´erne at den anvendtes som rutevogn (?) ml. (slagteriet i) Frederiksværk og Esbjerg. Dette citat dukkede op i erindringen, men med egen videre hukommelse og Google kom jeg ikke videre. Godt nok er der en del landbrug omk. Frederiksværk (og Hundested), men.... Det at Alkjær har set den i Holte giver imidlertid anledning til at tro at der HAR været en fast transport af animalske produkter (udover fisk); tilgiv mig hér min uvidenhed.

Med venlig hilsen
Niels C.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak