PIONÉR - kan sagkundskaben be- eller afkræfte

af Bent Hansen, søndag 10. november, 2019, 21:52 (5 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen.

Selv om tingene langsomt begynder i den ene ende at falde på plads, så breder forvirringen sig i den anden ende!

I et Mortens indlæg vistes en gravemaskine med ske. Sådan hedder denne type gravetinges vist - i modsætning til grab, skovl og slæbeskovl og spande (på kæde.) Maskinen havde skråt tag og lige skorsten. Maskinen er påstået britisk af fabrikat Whitaker ud fra annoncer om fire sådanne i sving ved anlægget. Også ved Slagelse var en sådan i sving. Se Mortens billede en hel side omme i et indlæg om et anlæg ved Slagelse. Søg på nuttet.Maskinen på slagelsebilledet har samme ske, men vandret tag og en fin britisk skorsten med krave!

Det er dog stadig sandsynligt at Pioner på Mortens billede her er i gang med anlæg af Frihavnsbanen, idet maskinen ser ret ny ud.

Så lidt forvirring. Her er et foto, der af billedgiveren er tekstet udgravning af Søndre Frihavnsbassin. Det er det helt givet ikke, da der er træer i baggrunden. Maskinen er Sappeur også en af Monbergs, idet navnet, hvis det ellers havde være stavet rigtigt, også betød Pioner. Vi er jo i den nationalmillitaristske periode, hvor Estrup og hans godsejere sad på magten. Monberg havde en fin titel, så han var med på vognen, hvad han afspejlede i sit navnevalg til lokomotiverne.

Hvis billedet nedenfor her ikke er udgravning af Søndre Frihavnsbassin, så kan det jo være anlæg af Frihavnsbanen, der var Monbergs entreprise. Maskinen, Sappeur havde kun 800 mm sporvidde, hvor navnebroderen Pioner havde 900 mm. Både Mortens og "mit" kan næppe være fra samme anlæg. Er "mit" billede så fra en senere voldafgravning?

En gravemaskine af samme type deltog i følge andre fotos i udgravning af Frihavnen. I øjeblikket kan jeg ikke se op og ned på redeligheden.[image]

Med venlig hilsen BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen