P S Eilertsen

af Steffen Dresler, 23/3 2021, 15:53 (1130 dage siden) @ Andskou

P.S. Eilertsen var i ældre jernbanehistoriske kredse normalt omtalt som ”Postmesteren”, hvilket jo også var hans civile beskæftigelse før sin pensionering. Derfor fik man meget sirligt stemplede kuverter med det han nu sendte til en, ofte stemplet noget i retning med ”Bedes stemplet for samlere” eller sådanne noget.

Eilertsen og Hans Gram Alkjær (ham med tillægget til Bays bog) havde et fantastisk godt samarbejde og hvor den ene manglede viden, supplerede den anden. De hjalp mig begge med informationer i sin tid til både bogen om de sjællandske lokomotiver (utal af skemaer) samt ikke mindst litra N og T bogen m.h.t. de tyske maskiner. Han var den første??? der faktisk prøvede at finde ud af hvor de Frichs byggede BR 52 egentligt havnede (hvilke rammer de blev ilagt) og noget af hans korrespondance vedr. dette emne fik jeg kopier af. Eftertidens åbning af dengang ukendte arkiver i bl.a. DDR viste at ”PS” havde ret.

Alle de informationer man fik fra Eilertsen var maskinskrevne og med kilder, hvad der jo i dag er en ”mangelvare” om det så var taget fra et tidsskrift! Ofte var de på engelsk (nogle på tysk), da Eilertsen havde en meget stor korrespondance med ligesindede i England og Tyskland, mest nok førstnævnte.

Eilertsen interesserede sig også for ældre vognmateriel og sammen med Alkjær fremstillede de mange lister som supplement til ældre udgivelse eller rettelser dertil, bl.a. de gamle driftsmaterielfortegnelsers opstillinger af vognmateriel. Og i dag har bl.a. denne sides vognlister med materiel fra SJS og DJDS/JFJ haft glæde af deres forskning.

Eilertsen havde samlet UANEDE mængder af kildematerieler og det fyldte ca. lidt over en godsvogn, som de var lagret i til sidst.
Jeg kan ikke lige huske hvornår Eilertsen ringede og fortalte at han skulle dø, han havde kræft i maven så vidt jeg husker. Det blev jo af mig slået hen, ”så slemt er det jo ikke” o.s.v., men var desværre rigtigt.

Jeg fik tilbudt han arkivalier, men måtte sige nej, anede ikke hvor jeg skulle gøre af det hele. Han var til sinds at brænde det hele hvis ikke det blev afsat til nogle med RIGTIG interesse for jernbanehistorie.

Jeg ved at samlingen (det hele????) blev overdraget/hentet efter hans død af et par personer med interesse i lokomotiver, hvoraf den ene er død nu.

Så for mig er navnet Eilertsen betydende en gentleman, hyggelig at tale med og ikke mindst kunne man regne med de informationer han hjalp en med!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak