Modeltog i forhallerne på stationerne

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 19/5 2021, 13:36 (1088 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Jeg har skrevet et afsnit om modeljernbanerne på Københavns Hovedbanegård i artiklen om Hovedbanegården på dansk Wikipedia. Afsnittet er gengivet nedenfor, idet jeg i øvrigt henviser til de nævnte artikler i Banen og Lokomotivet, der er benyttet som kilder.

Siden 1967 har der været opsat modeljernbaneanlæg på Hovedbanegården, hvor folk kan få tog til at køre nogle omgange ved putte mønter i en automat. Det første var et 3 x 6 m stort U-formet anlæg, der blev lavet af teatermalerne Melchior Hansen og Juel Berg. I den højre side var der en større dansk by med en havn, i midten en station med et landområde bagved og i venstre side et bjerglandskab. Næsten alle husene var selvbyggede uden direkte forbilleder men med en del lighed med både kendte og typiske danske bygninger. Anlægget blev befaret af fire tog på hver sin ringbane. Vedligeholdelsen blev foretaget af personale fra det såkaldte Lampisteriet på Hovedbanegården. Til at begynde med stod anlægget mellem nedgangene til perron 3 og 4 (spor 5/6 og 7/8), men det blev flyttet flere gange for til sidst at stå i vestibulen ved Banegårdspladsen i en årrække. Det skete dog flere gange, at møntautomaterne blev brudt op, og at de beskyttende ruder omkring anlægget blev smadret. Også vedligeholdelsen kneb det efterhånden med. (Københavnerbanen genåbnet af Flemming Søeborg. Banen 46/1999, s. 4-14.)

I 1994 bestilte anlæggets ejer Danmarks Jernbanemuseum så et nyt hos Kolding Modeljernbaneklub. Det blev udformet som et 5 x 2,06 m stort dansk-tysk anlæg med lidt by og en station i det ene hjørne, et landområde i midten og et bjerglandskab i den anden ende. To tog kørte rundt på en ottetalsformet dobbeltsporet bane, et tredje kørte frem og tilbage på en sidebane, og et fjerde kørte op og ned på en bjergbane. Der blev lagt vægt på, at anlægget så vidt muligt kunne passe sig selv, idet togene dog måtte skiftes ud, efterhånden som de blev slidt op. (Kolding MJK byggede et anlæg til København H af Vido Hribar. Banen 18/1994, s. 4-7.) Det første anlæg blev til gengæld flyttet til museet i Odense, der gav det en gennemgribende renovering. Fra 1999 og i en årrække frem indgik det så i udstillingen der. (Københavnerbanen)

Det andet anlæg stod i hallen i enden mod Reventlowsgade. Ligesom sin forgænger var det til glæde for børnene, og det indbragte ligeledes penge til velgørende formål. Men det blev også udsat for gentagne forsøg på at få fat på mønterne, hvortil kom henved 20 års slid. I 2013 blev det derfor fjernet og hugget op. I stedet byggede fem entusiaster et nyt anlæg med med et sydsjællandsk provinslandskab. (Har I bemærket? Manglende modeljernbane, Lokomotivet 116/2014, s. 37.) Dette tredje og nuværende anlæg blev indviet 30. juni 2014 og med samme placering. Det er opbygget med en dobbeltsporet rundbane med en model af Næstved Station på den ene side, med lidt by bagved og en havnebane foran. En sidebane fører om til Holme-Olstrup Station på den anden side, hvor den dobbeltsporede bane desuden er ført over en model af broen over Vrangstrup Å. Derudover er der lidt skov og landområder på anlægget. (Kort fortalt..., Lokomotivet 117/2014, s. 22.)

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak