Bygning af vejoverføring, EPILOG & BONUS (4 fotos mere)

af Niels Munch, 15/5 2022, 19:53 (720 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 15/5 2022, 20:30

Fortsat .....

EPILOG – i knægtens hoved etc.
I har sikkert alle et sted ude i fædrelandet, hvor I synes, der kunne/burde have ligget en jernbane, fordi forholdene ”passer”. Sådan havde jeg det med ”Vandledningsvejen”.

Som ”kej” via mail gættede, så var ”Min barndoms jernbane” Slangerupbanen. Først nær Vangede og fra mit 7. leveår Buddinge stationer. Her anvendte DSB stadig og indtil foråret 1957 B&W dieselerne til godstog. Via MODELBANENyt formåede jeg Sv. Jørgensen til at skrive om denne bane (1958 nr. 6 og 7), der planlagde Light Rail ad Nørrebrogade, men i stedet fik 4 B&W dieseler med førerhus på midten (!) og indførte landets første styrevognstog (!). Der var desuden planer om delvist dobbeltspor samt en stikbane fra Emdrup til Søborghøj (= Høje Søborg eller Søborg Torv, hvortil imidlertid KS linie 16 forlængedes 1924).

Disse indtryk af en ”idérig privatbane” fostrede i mit toghoved en jernbane eller letbane fra Brønshøj/Bellahøj ad vandledningstracéen til Gladsaxe/Buddinge med det vækstende industrikvarter, og lykkelig blev jeg, da jeg – her på mine modne dage – opdagede, at der faktisk har kørt tog under ”min” vejoverføring, hvilke fjollerier jeg absolut måtte belemre Herreværelset med.

[image]Denne O&K maskine er ikke identificeret. Men S.&P.-J. Rådede over O&K 9792/1921, han anvendte til anlæg af dobbeltspor Roskilde - Lejre ca. 1938 (på TIB5, Anders) – af samme type og med ”prærieskorsten” som den her viste.

BONUS – mere tog!
Oppe på Gladsaxevej, lige øst for Vandledningsvejen, boede i en murermestervilla med stor have smedemester Bjarne Jensen (1930-1996), som jeg havde lært at kende på DJKs arbejdshold i Klampenborg, hvor vi flikkede på de første vogne til Museumsbanen.

[image]Lokomotivtransport med O&K 7459/1921 har lige passeret henover Vandledningsvejen kort inden sit endelige mål. I baggrunden t.v. Marielyst Skole opført 1938 samt TV-masten fra 1955. (SvJ 1968).

Bjarne havde i 1967 fra Statens Vildmosetilsyn erhvervet den 3-koblede Hedeselskabsmaskine O&K 7459/1921, som han hjemme lod gøre i stand, hvorefter han fra 1975 udlånte den til Hjerl Hede. Her ses en god flok DJK'er m.fl. i Bjarnes have:

[image]Istandsættelsen af O&K 7459/1921 fejres i Bjarnes Have (SvJ foto o. 1975).

Jeg er ikke selv med, men kan I sætte navne på, er I naturligvis meget velkomne! Foruden i DJK var Bjarne i øvrigt aktiv i Historisk-topografisk Selskab for Gladsaxe Kommune, og flere af hans billeder er at finde i Gladsaxe Billeder.

Lokomotivet kom siden (1990) til HVB, hvor det som ”Vildmosemaskinen” kan nydes:

[image]”Vildmosemaskinen” i Hedeland, 06.06.2021 (nm).

Anlægsbillederne, som grundet deres alder er hinsides copyright, har jeg lånt hos Københavnske Billeder (søgeord ”Tinghøj”) og Gladsaxe Billeder (søgeord ”Vandledningsvejen”).

Mere omtale kan googles med søgeord ”Tinghøj reservoir”.

Ja, denne gætter var nok ”tricky”, og jeg tager gerne mine tæsk for den - i håb om, at Herreværelsets medlemmer ikke gider at være voldelige.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak