Noget for husarerne

af Oversmeden, 17/6 2022, 20:51 (691 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det forklarer jo så også, at maskinen har vakuumbremse. Man skal ikke ubetinget stole på, hvad "nogen" har skrevet bag på et billede. Måske er tognummeret så også gætteri (fotografen selv (?) har dog skrevet "middagsekspressen" bag på billedet)? Har maskinen "halv" mørklægningsafskærmning af øverste frontlygte som i Besættelsens sidste par år? Eller er billedet fra før 9. april 1940? Jeg forsøgt at hitte ud af, hvornår Paul Bølling "Fotograf Bølling" begyndte at fotografere i Esbjerg, så der kunne sættes en nedre grænse for motivdatoen, men foreløbig uden resultat.


Nej, det er almindelige lanterner, så det er før Besættelsen. Løvet indikerer, at vi ikke er i marts-april 1940, mens DB-vognen tv. sætter billedet til 1936-1939. Den hvidmalede IA-vogn efter lokomotivet har et lidt pudsigt tag.

Der er nogle ting, som genere mig her - ikke mindst efter at jeg har kikket på den gode, højopløste kopi på Jernbanekilder.
- lokomotivet har ikke vacumbremseledninger forrest, hvilket klart indikere efterkrigstid. I oktober 1942 fik værkstederne besked på at fjerne vacumebremseudstyret fra "de store loko" og dermed også litra R. Hvornår det skete for den enkle maskine ved jeg ikke, men mon ikke omkring tidspunkt for næste revision?
- de to frontlanterner sidder overfor hinanden og ikke forskudt, som det ses fra midten af 1950'erne (måske endda tidligere).
Ligeledes er de to lanterner ikke blændede af, så det er næppe under den store øvelse.....
- der ses heller ikke en elektrisk turbodynamo til lys og alle R havde AGA lys indtil ihvertfald 1951 (og enkelte havde vidst petroleumslamper).

Dermed hælder jeg lidt til at billedet er taget efter krigen uden at kunne sætte år på. Umiddelbart roder vi omkring 1945-1951 og det bliver det tætteste jeg kan komme ud fra lokomotivets udseende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak