Noget for husarerne

af Steffen Dresler, 17/6 2022, 20:29 (697 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Billedet viser en DSB litra R I i nummerserien 934 – 953.

Maskinen på billedet er udstyret med Røgnedslagsplader, oliesærtogslanterne øverst og nederst AGA lanterne. Lanternerne er ikke afblændede og der er ikke hvide cirkler om pufferne.
Lokomotivet har trykluftslanger ført frem og mangler vakuum slanger (opretstående) og udstyret med snenæser.
Se billedet herunder med trykluftslangerne i de røde cirkler.

[image]

Ad røgnedslagsskærme:
Alle R fik monteret røgnedslagsskærme fra 1932 og frem ved L- eller S-revision.

Ad lanterner:
Alle R fik ændret olielanternen nederst på pufferplangen til AGA gasbelysning i begyndelsen af 1930´erne. Særtogsolielanternen (den øverste) bibeholdtes til omkring perioden mellem 1952 til 1956, hvor maskinerne fik dampturbogenerator monteret til venstre for skorstenen. Enkelte maskiner havde dog et batteri monteret i en kasse i fyrbødersiden foran førerhuset på barrierepladen.

Ad Trykluftbremser/slanger:
Maskinerne får fuldt trykluftudstyr fra 1943 og frem til 1944 (tysk krav) og den resterende del af vakuumudstyret fjernes.

Ad snenæser:
Pr. 18. marts 1939 bestemte Maskinafdelingen, at alle togmaskiner ++ skulle udstyret med ”Snenæser efter svensk forbillede” (som litra E I fra 1937) i.f.m. montering af Trykluftudstyr. Derfor fil R I monteret snenæser fra 1943 og frem til 1944.

Som skrevet øverst vil disse ændringer som nævnt betyde, at det viste lokomotiv må være fotograferet efter krigen i mangel på afblænding af lanternerne og andre hvide advarselsmarkeringer, montering af trykluftslanger ført frem og manglende vakuumudstyr. I slutninger af 1940´erne flyttedes ned nederste lanterne på bufferplanken (AGA´en) ud til højre (lokomotivførersiden) så man lettere kunne komme til røgkammeret og ikke mindst rense dette for smuld.

På den baggrund tror jeg, at billedet er fotograferet mellem 1945 og 1949/1950 (1952).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak