Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Ventrikel, 22/9 2023, 22:05 (405 dage siden) @ Michael Deichmann

Har du i din biltur taget højde for at man i 1958 skulle med færge over Storebælt og turen foregik på hovedlandeveje og gennem byerne mange steder?


Nej, det er den tid det tager idag med motorveje, broer mm. Ifølge Google Maps tager turen idag med offentlig transport lidt over 1 time længere end bilen hvilket jo må betyde at trods Store- og Lillebæltsbroer tager turen idag over en time længere end den gjorde dengang med bus og tog.

Tankevækkende (men egentlig ikke overraskende).

Men tager vi udgaangspunkt i 1958 ig bilturen - så var den noget længerevarende.
Ad hovedlandeveje og gennem adskillige byer - så kan vi nemt tillæge mindstx1 time. Læg dertil min 1 time for at sejle over Storebælt. Tid før afgang kan nok sammenlignes med de 15-29 min. turen over broen tager idag.
Tilføj langt større risiko for punktering, motorproblemer etc.

Så tilbage i 1958 var tog og bus et reelt alternativt.
Det var hurtigere i mange tilfælde og nok mere driftsikkert end bilturen og givet billigere samt langt dærre gavde bil.

Idag er det nærmest omvendt.
Bilturen vil næsten altid være hurtigere. Er man mere end 2-3 rejsende er bilen i direkte udgifter (brændstof og broafgift) billigere og 90% har allen vil.
Tog og bus er længere tid om turen. Større sandsynlighed for forsinkelse og ofte dyrere ved mere end 2 rejsende.

Så alt i alt forståeligt at pris, komfort, varighed af tur ender til bilens fordel og man bælger bilen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak