C 4 - 6 fra Hjørring Privatbaner (1 + 4 fotos)

af Niels Munch, 16/7 2012, 19:54 (4301 dage siden) @ Erik Olsen

Der ser ud til at være tykke spejlglasruder (dvs. uden gående rammer) på C10, mens den tidligere viste uidentificerede vogn har gående trærammer og tyndere ruder (som på C5).

Ja, desuden har den uidentificerede vogn en langsgående træliste over vinduerne, under tagkanten. Endelig viser den jævne vinduesinddeling, at vi jagter en 7,22 m vogn, ren 3. kl. Jeg tillader mig liiige at repetere billedet:

[image]
"Den uidentificerede vogn".

HP C 4, C 5 og C 6 passer umiddelbart på dette signalement:

[image]
HP C 4, Hjørring 07.1963 (Foto: NK, arkiv: nm).

Det anes, at C 4 har et ikke ret dybt diagonalt sprængværk.

[image]
HP C 5, Hjørring 14.07.1966 (Foto: NK, arkiv nm).

C 5 har et dybt trapezformet sprængværk.

[image]
HP C 6, Hirtshals 07.1963 (nm).

Det anes, at C 6 (i hvert fald på en forstørrelse), har et diagonalt sprængværk.

[image]
HP C 6, Hirtshals 07.1963 (Foto: JB-P, arkiv nm).

Tagventiler, én pr. vognafdeling + toilettet er fælles C 4 og C 5. C 6 havde fuld bestykning af tagventiler; JB-P er lige de par cm højere end jeg, så vi på hans foto af C 6 - taget samtidig som mit - kan ane ventilerne.

Ud fra disse forudsætninger er mit bud, at den uidentificerede må være HP C 4.

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak