Østrig 1988, Montafonerbahn-V (6 illustrationer)

af Niels Munch, 19/4 2020, 16:55 (1471 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 19/4 2020, 17:29

God eftermiddag,

I det første afsnit nævnte jeg bl.a., at første hele feriedag i Vorarlberg 1988 gik med rekognoscering i Brandnertal og Bludenz. Dagen efter kunne aktionsradius udvides med en biltur ind i Montafon med den gustne bagtanke at besøge endestationen for Montafonerbahn (MBS) i Schruns.

[image]Bf Schruns i Montafon, t.v. stationsbygning og i "fodenden" det nye værksted fra 1982-83, 18.07.1988 (nm).

Det nye værksted (som var interessant, fordi vi på Østbanen netop da planlagde værkstedsbyggeri) bød på 5 værksteds- og remisespor (mod tidligere 3) samt en overdækket opstilling. Udformningen var ret ukonventionel, hvilket bl.a. må tilskrives pladsforholdene.

Materiellet på billedet er f.v. åben vogn Ci 2, motorvogn ET 10.104, damplok kkStB 178.84, motorvogn ET 10.101, ellok E 1045.01, skoletogstammen med synlige B4 10.308 og ES 10.203, samt yderst veteranvognene Ci 4 og Ci 3.

Men lad os kigge lidt mere på E 1045.01:

[image]MBS E 1045.01 foran ET 10.106 ved værkstedet i Schruns, 18.07.1988 (nm).

I 1978 havde ÖBB indledt udfasningen af de små, robuste (1140 kW, 60 km/t) ellokomotiver Baureihe 1045 fra 1927-29:

[image]1045.06 wurde im Jahr 1929 unter der Betriebsnummer 1170.06 an die Bundesbahnen Österreichs (BBÖ) geliefert und war seit ihrer Ablieferung bei der Zugförderungsleitung (Zfl) Attnang-Puchheim eingesetzt. Mit der Übernahme der BBÖ durch die Deutsche Reichsbahn im Jahr 1938 bekam die Lokomotive die Bezeichnung E 45 06. Ab dem 1. April 1953 wurde sie als 1045.06 eingeordnet und blieb bis zu ihrer Ausmusterung im Jahr 1985 in Attnang-Puchheim stationiert. Das Bild zeigt 1045.06 im Bahnhof Kammer-Schörfling am Atterseee mit einem Personenzug aus Attnang-Puchheim. (10.05.1979) Foto: Peter Schiffer. Eisenbahnstiftung Bildarchiv.

MBS erhvervede i 1980 to lok, nemlig 1045.01 og 1045.03 (Wiener Neustadt/ELIN 1927 f.nr. 5767 hhv. 5769), og lod dem beholde ÖBB-mumrene. Da 1045.06 blev udrangeret, anskaffede MBS det som reservedele. Ved MBS overtog de 2 lokomotiver godstrafikken fra "pakrumslokomotivet" ET 10.106. Det ene fik straks MBS' husfarver, medens det andet i nogen tid køre rundt i ÖBB blodorange, men begge med Montafon-våbenet på fronterne.

[image]MBS E 1045.01 og 1045.03 (MBS).

At der stadig var lidt godstrafik på MBS, vidner dette foto om:

[image]MBS E 1045.01 med godstog i Bludenz, 29.07.1988 (nm).

Men det gik som så mange andre steder, behovet for godstogskapacitet svandt, og begge lokomotiver blev 2009 afhændet til ÖGEG Lokpark Ampflwang.

Schruns i Montafon er såvel sommer som vinter et attraktivt feriemål, og banen har - trods sin beskedne længde - en blivende rolle i regionens persontrafik. Som de turister, vi var, kiggede vi os selvfølgelig omkring og fandt et konditori med kakao og østrigsk bagværk. Desuden solgte den lokale boghandel mig denne bog:

[image]Verlag Pospischil, Wien 1985 (intet ISBN).

Og jeg overholdt traditionen med en lokal købt bog om den lokale bane og kunne inhalere den "historiske dimension" samtidig med oplevelserne "i marken".


Bedste hilsener
Niels


1988 Østrigsferien:
Vorarlberg med Seilbahn og MBS Traditionszug med kkStB 178.84
Besøg i Innsbruck, Bregenz og Feldkirch
Montafonerbahn-I, ET 10.103
Montafonerbahn-II, ET 10.101
Montafonerbahn-III, ET 10.104 og ES 10.203 og 10.204
Montafonerbahn-IV, ET 10.106 og B4 10.308 – 311

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak