Avatar

Byggeår på Kaminski fisketransportvogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, søndag 06. september, 2020, 12:22 (19 dage siden)

En læser mener ikke, at byggeår på flere fisketransportvogne i databasen fra Franz Kaminski Waggonbau GmbH kan være korrekt:

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1960
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1992
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2041
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2042

Vor læser fra Tyskland mener, at vognene på billederne ser for nye ud og at Kaminski først i 1941 begyndte at producere vogne under eget navn. Kaminski åbnede dog allerede i 1920 et vognreparationsværksted i Hameln.

--
[image]

Byggeår på Kaminski fisketransportvogne

af Søren fra KM ⌂, søndag 06. september, 2020, 21:56 (18 dage siden) @ Tommy Nilsson

En læser mener ikke, at byggeår på flere fisketransportvogne i databasen fra Franz Kaminski Waggonbau GmbH kan være korrekt:

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1960
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1992
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2041
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2042

Vor læser fra Tyskland mener, at vognene på billederne ser for nye ud og at Kaminski først i 1941 begyndte at producere vogne under eget navn. Kaminski åbnede dog allerede i 1920 et vognreparationsværksted i Hameln.

Kaminski ombyggede og renoverede vogne i stor stil efter 1945 og rigtig mange ved vi ikke hvornår er bygget. Ved at kigge på undervognens detaljer kan man udlede en del, bla at der sidder dele fra Verbandsbauart-perioden på nogle og på nogle (bla 500025 og 500102) er fjedrene ophængt i firkantede sjækler og de dukker først op i trediverne. De fleste er dog nok ombygget (renoveret egentlig) fra ældre kølevogne og muligvis først indrettet til fisketransport her i landet.
-S

Avatar

Byggeår på Kaminski fisketransportvogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, lørdag 12. september, 2020, 11:07 (13 dage siden) @ Søren fra KM

En læser mener ikke, at byggeår på flere fisketransportvogne i databasen fra Franz Kaminski Waggonbau GmbH kan være korrekt:

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1960
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1992
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2041
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2042

Vor læser fra Tyskland mener, at vognene på billederne ser for nye ud og at Kaminski først i 1941 begyndte at producere vogne under eget navn. Kaminski åbnede dog allerede i 1920 et vognreparationsværksted i Hameln.


Kaminski ombyggede og renoverede vogne i stor stil efter 1945 og rigtig mange ved vi ikke hvornår er bygget. Ved at kigge på undervognens detaljer kan man udlede en del, bla at der sidder dele fra Verbandsbauart-perioden på nogle og på nogle (bla 500025 og 500102) er fjedrene ophængt i firkantede sjækler og de dukker først op i trediverne. De fleste er dog nok ombygget (renoveret egentlig) fra ældre kølevogne og muligvis først indrettet til fisketransport her i landet.
-S


Er konklusionen, at byggeårene 1921, 1924 og 1926 er forkerte? I så fald sletter jeg dem.

--
[image]

Brammingeulykken
Brammingeulykken
Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.
 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
CFL Cargo Danmark ApS
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen