Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DF vil flytte Banedanmark væk fra København (Trafikpolitik)

af Frank Poulsen, 6/8 2015, 11:51 (3188 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Ja jeg er grundlæggende enig i at man bør og kan flytte mange ting, og folk skal være mere villige til at flytte efter job. Men man kan bare ikke sige at de og de skal flytte. Man er også nødt til at tænke økonomisk. Man burde have tænkt blandt over om den nye fjernstyringscentral skulle ligge hvor den gør, eller om den lige så godt kunne have ligget nede ved Køge Nord eksempelvis. Eller Ringsted er også et godt knudepunkt. Men det løb er kørt. Man har bygget eller er næsten færdige.

Men generelt samfundsmæssigt burde det være billigere at have erhverv i udkantsområderne. Det handler ikke kun om de offentlige, men også de private. Det gælder om at få vendt bare måske 10% af pendlerne væk fra de store byer så nogle pendler udaf. så man bedre udnytter infrastrukturen, både på bane og veje. Så den anden dag nogle undrede sig over at webshops hovedsagligt lå i Jylland, og der var nogle der ville undersøge hvorfor Sjælland ikke tiltrak flere. Og det er da klart. Hvad i alverden skal en webshop ligge i København for. Det koster det samme at sende en pakke fra Løgstør til Roskilde, som fra Høje Tåstrup til Roskilde (eksempelvis), og lageret er væsentlig billigere i Jylland. Synes ikke der er så meget at undersøge. Men bare almindelig logik. Og for at beholde medarbejderne kunne det være en ide at flytte nogle af dem til andre steder på Sjælland. Slagelse, Holbæk, Haslev, Køge, Næstved, Ringsted, Vordingborg og lignende. Mange af medarbejderne pendler sikkert sydfra ind alligevel, nu vil det så blive nogle der pendler den anden vej, og give bedre infrastrukturudnyttelse. Og i øvrigt noget jeg mener mange private virksomheder også burde overveje. Men det skaber nye udfordringer, for så hvad med dem der pendler fra Holbæk til Kbh, hvis virksomheden flyttes til Næstved... Der mangler i den grad ordentligt infrastruktur på tværs af Sjælland (og sikker også på tværs andre steder i landet). Al trafik, både motorveje og jernbaner er fokuseret mod København, men at pendle Næstved - Kalundborg er en dagsrejse! Derfor ligger virksomhederne sig i København (tror jeg), så start med at lave nogle "ringbaner" og øg flexibiliteten på kryds og tværs, så finder virksomhederne det også interessant at ligge sig lidt ud, hvor det er billigere, og pendlingen bliver mere skiftende og på den lange bane sparer vi udgifter til infrastrukturforbedringer, der hvor den er dyr, i København!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak