Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokaltog MY 105 i Nakskov (Jernbanen i dag)

af ulca, 8/10 2015, 12:19 (3124 dage siden) @ Poul Andersen

Her passerer toget Kværkeby i kraftig blæst og finregn. Vejret var tilsyneladende bedre på Lolland.[image]


Og uden en bremsevogn bagved, som der ellers var forrige gang, hvor ét sæt skulle på værksted. Så åbenbart kan IC2s bremser styres med trykluft, hvor jeg ellers havde forstået at styringen foregik elektronisk via nogle magnet- eller motor-ventiler.

Den nævnte kørsel med bremsevogn, skyldes vel, at togsættet dengang havde været udsat for en brand i det elektriske system og derfor var uden virksom bremse.

Mvh.
Poul.

Det kan da godt være, men hvis bremsen styres, ełler også kan styres, med trykluft som normale vogne (hvor bremsen aktiveres ved fald i lufttrykket), skulle en fejl i det elektriske system vel ikke have indflydelse på bremsen?

I øvrigt, så burde bremserne kunne styres vha. lufttrykket, da en nødkobling vel kun overfører luft og trækkraft; så ethvert lokomotiv burde kunne hjælpe et strandet togsæt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak