Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Seminar om godstrafikken på bane i Danmark (Trafikpolitik)

af Gæst2, 4/11 2015, 12:03 (3107 dage siden) @ Gæst

Gæst.

Jeg tror du skal tage det som udtryk for at forskellige gods operatører efterhånden er ved at være ret trætte af BDK.
Midtjyske Jernbaner, Thyborøn Stewedore, og andre, har bøvlet i lagtid med BDK for at få lov til at køre.

BDK har helt misforstået konceptet med at drive forretning. BDK lukker nemlig alle muligheder for "kunder" uden for de "strømlinjede" baner. I stedet for at opfylde kundernes behov. ja jeg ved godt at man ikke bare anlægger en ny jernbanestrækning. men det er sgu da for dumt at nedlægge strækninger, stamspor, sidespor, fabriksspor osv..især når man ved der er kunder til de spor.
I tilfældet med Midtjyske Jernbaner er problemet ikke "lokalbanen" fra Vemb til Thyborøn. Nej problemet er at da de meddelte man ville til at køre ekstra store godsmængder (af sten, ral, grus og flis) til byer som Ikast, Skanderborg, Odense osv, så blev der lagt alle mulige hindringer i vejen i form af nedsat akseltryk på broer, tvungen omveje, lukning af sidespor osv.

Et godt eksempel er jo også godsbanen i Vejle. På trods af at den meget ofte er fuld belagt med vogne til og fra Vejle Havn, så vil BDK fjerne de spor der er (på nær de to spor de bruger til deres egne skærvevogne) og sælge resten af grunden som byggegrund!

Jeg kan godt forstå at "nogle" synes BDK kan være tunge at danse med.

Det havde været helt fornuftigt, hvis det havde været en af godsoperatørerne som havde udtalt sig, men Midtjyske jernbaner er nu infrastrukturejer (ligesom Banedanmark).

Jeg kender ikke noget til transporter til Skanderborg mm hvor der skulle være problemer (ud over det der er blevet skrevet om her på Jernbanen.dk), men måske du kan uddybe yderligere? Med mindre det er løs snak og rygter?!

Vejle: Her er det DSB som er i gang med at sælge ud (de ejer grunden og sporene), ikke Banedanmark.


Ja, det er noget mere kompliceret end hvad Richard Bruns giver udtryk for.

Skanderborg har vi da haft fat i tidligere. Her var der ikke tale om at læsse noget af, men alene om at godstoget skulle have et teknisk ophold, inden det fortsatte til Aarhus.

låst
2471 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak