Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Seminar om godstrafikken på bane i Danmark (Trafikpolitik)

af Richard Bruns, 3/11 2015, 21:47 (3108 dage siden) @ Gæst

Gæst.

Jeg tror du skal tage det som udtryk for at forskellige gods operatører efterhånden er ved at være ret trætte af BDK.
Midtjyske Jernbaner, Thyborøn Stewedore, og andre, har bøvlet i lagtid med BDK for at få lov til at køre.

BDK har helt misforstået konceptet med at drive forretning. BDK lukker nemlig alle muligheder for "kunder" uden for de "strømlinjede" baner. I stedet for at opfylde kundernes behov. ja jeg ved godt at man ikke bare anlægger en ny jernbanestrækning. men det er sgu da for dumt at nedlægge strækninger, stamspor, sidespor, fabriksspor osv..især når man ved der er kunder til de spor.
I tilfældet med Midtjyske Jernbaner er problemet ikke "lokalbanen" fra Vemb til Thyborøn. Nej problemet er at da de meddelte man ville til at køre ekstra store godsmængder (af sten, ral, grus og flis) til byer som Ikast, Skanderborg, Odense osv, så blev der lagt alle mulige hindringer i vejen i form af nedsat akseltryk på broer, tvungen omveje, lukning af sidespor osv.

Et godt eksempel er jo også godsbanen i Vejle. På trods af at den meget ofte er fuld belagt med vogne til og fra Vejle Havn, så vil BDK fjerne de spor der er (på nær de to spor de bruger til deres egne skærvevogne) og sælge resten af grunden som byggegrund!

Jeg kan godt forstå at "nogle" synes BDK kan være tunge at danse med.

låst
2626 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak