Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Øresunds-tog skal styrke Svendborgbanen (Jernbanen i dag)

af Fysikeren, 11/2 2016, 12:45 (3000 dage siden) @ Gæst 20

Og de lokale politikere har jo ret, det er kun en lappeløsning.

Løsningen er jo med fokus på at der ikke skal laves ture om for lokomotivførerne, derfor flytter man lidt rundt på materiellet, det er nemmere. Ændring af personaleture er jo mange måneder undervejs.

Pointen er at DSB har strikket en forkert løsning sammen, hvor Langeskov, kobles til Svendborgbanen, denne bane skulle separeres fra den øvrige trafik, så vil de ikke have nævneværdige problemer!

Langeskov kunne måske løses sammen med Vestfyn, men der er ikke tvivl om at det økonomisk mest fordelagtige for DSB, vil være at Langeskov blev betjent af IC-togene til Esbjerg/Sønderborg. Det vil stort set væres gratis.

Men så træder teoretikere fra Banedanmark ind og siger, der mangler sekunder, før det kan gå op. Gad vide om deres værktøjer ikke er lidt for teoretiske, de afspejler næppe verden 100 %? Og hvorfor ikke lade den usikkerhed komme den virkelige verden til gode. Og så skal det koste DSB (og samfundet) en masse bøvl, og måske 5 - 10 millioner kr. årligt.

Nu tager det vist 1-2 minutter ekstra når et IC-tog skal stoppe, så vist mere end et par sekunder, og det skal samtidigt koordineres med overhalingen i Odense. Hele problemet er i mine øjne, at Langeskov er lidt af et misfoster. Strækningen havde oprindelig ikke regionaltog, fordi der ikke var mellemstationer. Langeskov har ikke mange indbyggere i sig selv, og vil aldrig få flere afgange end Nyborg, der derudover ligger godt i forhold til motorvejen og dermed mange af dem, der kører i bil til stationen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak