Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny bane til Billund (Generelt)

af ThomasTT, 22/7 2016, 20:23 (2835 dage siden) @ esni

Tror ikke den kommer. Den giver så lidt mening, at den politiske fornuft sejrer til sidst. Det vil være en katastrofe at pløje en jernbane gennem landskabet mellem Jelling og Billund, bare for at se et tog trække tomme vogne. Og så endda smide 50 mio efter det i årligt underskud. Og det er endda hvis det går rigtig godt ifølge trafikstyrelsen. Højst sandsynligt ser vi et endnu større underskud. Derudover er der jo de 750 mio til anlæggelsen. Nej, få sadlet om i en fart, og lav den letbane direkte fra Vejle langs de eksisterende veje.


En letbane vil være endnu dyrere og lige tom. Og så vil den have den kolosale ulempe, at der ikke kan bygges videre på den.

Det videre perspektiv er det bedste ved denne bane. Får man først bygget det her, virker det usandsynligt, at der ikke bliver bygget mere, da der vil være tale om beskedne anlægsudgifter, der samtidig vil rette op på den klodsede og dyre drift.


Tilslutningsstrækninger: Jelling - Horsens/Skanderborg, Billund - Grindsted - Varde/Bramming/Esbjerg

Men de bliver endnu sværere at få gennemført

Det er jeg ikke enig i. Hvis den første forbindelse gennemføres skal denne anlægsudgift i sagens natur ikke længere medregnes. Herefter bliver forskellige tilslutninger senere markant billigere i anlæg, hvorfor de ligesom mange vejprojekter langt nemmere kan søges gennemført løbende uden de store langsigtede forlig jernbaneprojekter normalt kræver.

Vi har allerede et enkelt eksempel på det i forbindelsen til Aalborg lufthavn. Den er ikke en del af togfonden eller noget andet. Den var bare en ide, der hurtigt blev undersøgt, og så vedtaget. Det samme kan ske her.

Problemet ved diverse tilslutninger er, at de er afhængige af mange andre planer. En forlængelse til grindsted er billig men formentlig kun realistisk, hvis der bliver direkte forbindelse til Aarhus, hvilket afhænger af en forgrening østpå fra jelling, som heller ikke er dyr, men givetvis kræver, at aarhus ikke vedtager et alternativt lufthavnsprojekt, og måske kræver det også at den ny hovedgaardbane gennemføres pga kapacitetsproblemer. Det er ikke dyrt, men det er rodet, og man må se hvad der faktisk bliver bygget.

Endelig er der jo i togfonden også en langsigtet ide om herning-odense indenfor timeplanen, hvilket formentlig kræver ny bane forbi billund. Der er mange muligheder. Men smider man de første 7-800 millioner efter det her bliver resten nemmere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak