Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Exit IC2? (Generelt)

af LasseG, 5/8 2016, 20:40 (2820 dage siden) @ UTJ

Nu er det med passagerernes opfattelse også subjektiv. Hvis passagererne opfatter pladsen som trang er det oplagt at tænke på bil mens man sidder i toget. Derfor kan man ikke bare tale om matematisk kapacitetsudnyttelse, hvis toget blot skal opretholde sin (i øvrigt vigende) markedsandel.

Bestemt, jeg har bare svært ved at forholde mig til en subjektiv beskrivelse når jeg ikke selv har været der. Eksempelvis opfatter jeg altid pladsen som trang i metroen grundet den korte sædeafstand i flyopstilling og også i vis-a-vis hvis der sidder nogle ovenfor.

DSB har også undersøgelser der viser at passagerantallet i et s-tog (ét SA-sæt) ikke skal overstige 245( så vidt jeg husker) før passagerne begynder at føle at toget er overfyldt, selvom der i togsættet burde være over 300 sidepladser.

I sidste ende vil det blive en afvejning mellem komfort og økonomi på lang sigt samt på kortere sigt også hvor mange tog og togsæt der er til rådighed for driften.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak