Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 5/2 2017, 01:52 (2638 dage siden) @ Svend


Vil du da købe to bøger om det samme emne, hvor næsten alle illustrationerne er de samme? Og vil du som udgiver putte dine penge i bog nummer to?

.
Nu kender jeg af gode grunde ingen af de to udgivelser endnu, men mon ikke den ene går grundigere til værks end den anden? Billed- og tegningsmaterialet er vel heller ikke identisk? Jeg ved i hvert fald, at en af de mere kendte fotografer kun har leveret billeder til den ene af bøgerne.

Så jo, jeg vil købe begge udgivelser.

Hej Svend,

Jo, det vil billedmaterialet i udstrakt grad være af dem simple grund, at private godsvogne generelt ikke - som f.eks. damp- og diesellokomotiver - er blevet fotograferet i særlig stor udstrækning. Der er eksisterer ganske simpelt ikke noget "lager" af fotos, som man kan trække på til flere forskellige bog- og bladudgivelser. Det vil stort set blive de samme billeder, både i den 'mindre grundige' og den 'grundigere' udgivelse. Billedmæssigt vil de to udgivelser blive temmelig ens - hvis den 'grundigere' udgivelse ellers nogensinde udkommer.

Det er i høj grad billederne, der får folk til at beslutte sig for, hvorvidt de vil købe en ny jernbanebog eller ej. En bog kan være nok så grundig og fejlfri skrevet - hvis der ikke er spændende nye fotos i den, men derimod lutter gammelkendte, vil der altid være en del af den potentielle kundemasse, der vælger den nyeste udgivelse fra. Og er kundemassen ikke stor nok, er der ingen der tør satse penge på at udgive endnu en (selv nok så grundig og gennem-researchet) bog om et så relativt snævert emne som privatejede godsvogne. Heller ikke forfatteren selv.

Med venlig hilsen
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak