Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster (Trafikpolitik)

af Morten Flindt Larsen, 15/3 2017, 20:12 (2599 dage siden) @ Anders Madsen

Denne åbning for jernbanedrift skal naturligvis også fremgå af de langsigtet visioner i kommuneplanen. Ingen ved, hvilke transport og logistikbehov Femern Bælt-projektet medføre.


Nej, men de fleste - måske ikke alle - ved dog, at Rødby ligger på Lolland og ikke på Falster.

Og Guldborgsund Kommune vil ligge centralt placeret i forhold til Femern-byggeriet. Denne placering, vækst og potentiale fremgår imidlertid ikke af strategierne på jernbaneområdet i Kommuneplan 2017-29.


Ja, kommunen vil ligge centralt, men Femern-forbindelsen bliver bygget et andet sted i kommunen end Sydfalster, primært på en helt anden ø. Sydfalster er lige så relevant for Femern-forbindelsen som Vålse og omegn.


Med venlig hilsen
M:-)rten


Jeg tænkte nok, at jeg fik rap over fingrene ved at nævne Femern-forbindelsen i denne sammenhæng. Jeg tror, at alle er klar over, at Rødby ligger på Lolland og Gedser på Falster. Jeg har muligvis formuleret mig forkert, men lad den ligge. Jeg kan godt fornemme, at jeg er den eneste i Danmark, der fortsat mener, at det var forkert at indstille driften på Gedserbanen i 2009.

Nej, det det tror jeg nu ikke, at du er. Det er der mange andre, som mener. De fleste beslutningstager og de bevilgende myndigheder mener vist blot, at jernbanen er til for at betjene kunderne og ikke omvendt. Når der ikke er tilstrækkeligt med kunder, er der ingen jernbane. Busserne på Sydfalster har den fordel, at de betjener både Gedser, det store ferieområde på øens østside og Væggerløse. Busserne er et i forhold til jernbanen fleksibelt og alsidigt transportmiddel, som er ideelt til den begrænsede lokaltrafik i området.

Med venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak