Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster (Trafikpolitik)

af Morten Flindt Larsen, 22/3 2017, 15:40 (2591 dage siden) @ Fysikeren

Hvem siger - eller hvor står det - at Banedanmark har sådanne forpligtelser?
Jeg giver Morten ret, kommunen skal på banen (og lommerne), hvis der overhovedet skal ske noget!

Nej, alle sidder på hænderne og ingen tør gøre noget forpligtende.
Bevaringsforeningen og måske nogen af de klubber, der har materiel hensat i Gedser og dansk jernbaneklub måske (fordi de er den største) bør etablere et konsortium/projektgruppe whatever, og få defineret et projekt - Veteranbanen til Gedser. Der skal etableres realistiske modeller for løbende vedligehold - herunder af signlaanlæget, som selvfølgelig skal bevares som aktivt museumsanlæg, selv om der sikkert ikke bliver så meget trafik at det ikke ville kunne klares med mindre. Kommunen skal selvfølgelig være med i et eller andet omfang - om ikke andet så administrativ støtte også i forholdet til andre myndigheder. Der skal også etableres scenarier for realistisk drift - som godt med tiden kunne udvikle sig efterhånden som turistorganisationerne i området får slået lidt på tromme for det i deres materiale. Der er en meget aktiv veteranbilsklub i området, så der er basis for at lave gode arrangementer (løb) hvor man måske endda kommer ud at køre på begge baner (Maribo-Bandholm).
Selve restaureringen/reetableringen kan man med et godt projekt søge fonds og sponsorstøtte til.

Men så længe alle bare sidder og peger på den næste i rækken som den der skal gøre noget, sker der intet.


Hvorfor er det så strengt nødvendigt med veterantogsdrift på den strækning? Der er banen til Bandholm i nærheden. Er det ikke bedre at samle kræfterne om færre men bedre veteranbaner?

Jeg tror, at det er trangen til at se "store dampere", der gør sig gældende. Dem kan man ikke rigtig lade strække ud mellem Maribo og Bandholm. Men man må ikke glemme, at det på Gedserbanen vil koste en formue at reetablere nogle for de store tog autentiske rammer, så togene får nogle for publikum seværdige omgivelser. Med mindre at man bare vil "køre ræs", må banen - for at man kan lokke et tilstrækkeligt stort betalende publikum til - være interessant på samme niveau som f.eks. de engelske museumsbaner med store tog. Noget rullende materiel på et mere eller mindre tilgroet stykke banestrækning er ikke tilstrækkeligt, når man skal formidle jernbanehistorie på en attraktiv måde. Det kan man se så mange andre steder. Det er hele miljøet, der tæller, ligesom i f.eks. Bandholm og Græsted.

Mvh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak