Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"S-tog" i Østjylland (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 21/3 2017, 11:44 (2608 dage siden) @ LarsJels

Hej

En mulig genåbning af stationer i Stilling og Laurbjerg har været behandlet i flere tråde. Som jeg vurderer det, er reaktionerne mest negative med det hovedargument, at gevinsten for de få med nye påstigningsmuligheder nedvejes af tabet for de mange med længere rejsetid. Alligevel vover jeg at starte en tråd med et lidt bredere og måske mere visionært perspektiv.

Om 5-7 år er der forhåbentligt nyt signalsystem og elektrificering Fredericia-Aalborg. Det giver nye muligheder. Spørgsmålet er så, om østjyderne ikke til den tid har fortjent et S-togslignende tilbud, dvs. højfrekvent og mange stop, på "langs" - altså fra Kolding til Randers. Befolkningstætheden i Det Østjyske Bybånd (også kaldet Den Fede Pølse) er ved at være der, og trafiktætheden på E45 og indfaldsveje til Aarhus meget høj i myldretiden. Der er selvfølgelig politisk opbakning til udbygning af E45, men hver etape tager min. 3 år, og hvor meget hjælper det? Bedre togtilbud kunne afhjælpe der.

Et sådant S-togssystem kunne inkludere genåbning og nyåbning af mange standsningssteder. Her er et forslag til stationer/"trinbræt":
Randers, Stevnstrup, Langå, Laurbjerg, Hadsten, Hinnerup, Søften, Mundelstrup/Tilst, Brabrand, Gellerup, Aarhus H, Hasselager, Hørning, Stilling, Skanderborg, Hovedgaard, Egebjerg, Horsens, Hatting (med mindre banen syd for Horsens skal rettes ud), Løsning, Hedensted, Daugaard, Bredballe, Vejle, Brejning, Børkop, Pjedsted, Fredericia V, Taulov, Kolding N/Nr. Bjert, Kolding. (Hvis man forlænger til Lunderskov for vendespor/ hensætningsspor kan der også etableres station i Seest.)
Togsystemet skal først og fremmest betjene pendlere ud og ind af de seks store byer: Randers, Aarhus, Horsens, Vejle, Fredericia og Kolding. Men det vil også give muligheder for at bruge toget til nye ting som f.eks. at bo i Løsning og arbejde i Stilling, eller bo i Bredballe og tage uddannelse i Kolding.

Det vil naturligvis kræve en ny type tog, nemlig elektriske lokaltog med god acceleration. Men her kan man bl.a. kigge sydpå, hvor man ikke er bange for at lave lange S-togslinjer, f.eks. S3 i Hamborg fra Pinneberg til Stade: ca. 75 km med rejsetid på 1:40 time. (og jeg ved godt, at Hamborg er lidt større end Aarhus). Disse tog vil omvendt være meget bedre egnet, end det der bruges nu: (1) IC4 som regionaltog mellem Esbjerg og Aarhus. Det har jo aldrig været meningen med det tog. (2) Arrivas Lint 41, som bruges som lokaltog i Aarhus-området, da det nu en gang kører der mellem Skanderborg og Langå. Men det er på "tværs". I Østjylland er der brug for "S-tog" på langs, hvor folk bor.

Togsystemet vil nok også kræve nogle overhalingsspor og udbygninger af stationer hist og pist. Til gengæld vil det være helt afkoblet fra og ikke genere IC-trafikken og regionaltog med sine mange stop. Rejsetiden vil naturligvis være lidt længere end nu, men kompenseres med el-drift og højere frekvens. Det betyder i det hele taget ikke så meget, hvis den typiske rejsetid er en halv times tid og måske øges med 2-5 min. Til gengæld vil passagerer fra Struer, Viborg og Aalborg mv. nok sætte pris på, at man kan køre uden stop Langå-Aarhus.

Med venlig hilsen
Lars

Det kommer givetvis. Dog næppe som et forkromet overordnet politisk projekt, men mere som drypvise stationsgenåbninger, styret af lokalt pres som følge af byudviklingen omkring Aarhus H. Husprisstigningerne i Langeskov skal nok kaste brænde på bålet.

Jeg er dog uenig med to ting. Lange gennemgående linier bliver unødvendigt langsomme. Jeg ville dele dem op. Og så skal man passe på med stationer meget tæt på de store. Når de ligger så langt inde, sinker de rigtigt mange rejsende og samtidig kan de være klodsede at bruge lokalt, fordi busser kan konkurrere over de helt korte afstande. Skalborg i Aalborg er skræmmeeksemplet.

Jeg ville opdele linierne udfra Aarhus.
A1 Aarhus-skanderborg-silkeborg. Helt som nu, dog stop ved alle stationer for begge tog. (Hurtige tog kører over galten.)
A2 Aarhus-skanderbirg-Horsens. Ny linie, 4-6 nye stationer.
B Aarhus-Horsens ( på forventet nyt spor) herefter stop ved 4-5 nye stationer ned mod Vejle /kolding. Reelt er det bare esbjerg-toget i ny version. Ingen ny driftsudgift eller længere køretider.
C Aarhus-Aalborg. 4-6 nye stationer, alle mellem Laurbjerg og Skørping. Betjenes af Aalborg nærbane, der forlænges sydpå men intet ændrer nord for skørping.
D Aarhus-viborg-skive. Flere nye stationer. Dog primært vest for Viborg. Med en minimal omlægning af sporet ved Langå med Laurbjerg som ny skiftestation kan der både åbnes stationer og alligevel skæres i rejsetiden Aarhus-viborg.

Der kan sikkrrt udvikles flere. Fælles er, at det er yderst begrænsede anlægsudgifter og heller ikke voldsomme stigninger i driftsudgifter. I hvert fald ikke udover, hvad der implicit alligevel forventes som følge af togfonden.

Det afgørende er dog i sidste ende mursten. Ikke skinner. Ejendomsudviklere og borgere skal se potentialet i de små stationsbyer. Men det kommer løbende


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak