Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Redning af DSB H 783 (Generelt)

af Ole Juhl, Skovby, 27/11 2017, 13:37 (2342 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej
Det nye signalprogram og veterantogsdrift er som olie og vand, det er svært at blande, er muligt - men svært og resultatet er ustabilt.

Rent praktisk er jeg bange for at veterantogskørsel på strækninger med det nye signalsystem, bliver begræsnset til tæt på det umulige. Alene de krav der vil blive stillet til typegodkendelse, i brugningstilladelser og diverse tests, der skal laves sammen med fabrikanter, der alle er lukkede eller uintresserede, vil gøre det så dyrt og omfattende, at en alm. dansk veteranjernbane forening vil få svært ved at løfte opgaven.
Måske vil der blive støtte fra diverse puljer, det vil nok kunne betale for et eller to mobile anlæg, der vil kunne bruges mest i forbindelse med materialtransport, i stil med det MY1126 kan med ATC.
Oven på det kommer arbejdet med at få Bygge- og Trafikstyrelsen til at udstede ibrugningstilladelse på veterankørertøjer, det er svært nok - ref. til den omgang Aarhus Letbane og veteranbanerne har været igennem for at få den kommende/nuværende driftstilladelse.

Fremtiden for kørsel med veterantog bliver desværre nok kun hovedsageligt på baner med egen infrastruktur, altså uden for BDK's område OG så har jeg ikke rørt ved problematikken med materiel, hvor der i dag ikke allerede foreligger en ibrugningstilladelse.

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak