Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere (Generelt)

af Bent Jensen, 7/4 2018, 11:20 (2212 dage siden) @ dr42

Jeg ved kun hvad jeg har set på ADIF s officielle vidoer. ADIF er spaniens banedanmark og det er ikke på grund af 1 april. Så indtilvidere fastholder jeg at man lægger en tredieskinne men det er jo ikke sikkert man starter med det, jeg tror man først skal lægge nye sveller så lægger man den ene skinne og når det er færdigt lægger man den tredieskinne.

Hvorfor man gør det er vel for godstrafikkens skyld så man undgår den tidsrøvende omsporing i Hendaye/Irun hvor hverenkel godsvogn skal løftes og have hjulsæt skiftet. Problemet er ikke så stort for passagertog da mange togsæt bare kan køre igennem de anlæg der er flere steder i Spanien, den proces tager ikke mange minutter da Spanierne har
fundet en god løsning på problemet. Men jeg tror du har ret i at RENFE og delvis CP på længere sigt kun vil have en sporvidde i Spanien og delvis PORTUGAL. (sidebemærkning tidligere skulle man også omspore materiel i Cerbere/Port-bou men det behøver man ikke mere da Frejus tunnelen blev åbnet for en del år siden og her kan man køre med franske TGV tog f.eks fra Paris til Barcelona og vist nok også spanske højhastigheds tog til Bordeaux/Marseille, der kører også normalspors . (godsvogne fra Barcelona til flere destinationer i Europa set på Youtube alt dette på officiele ADIF
videoer.

Med venlig hilsen

Bent Jensen Gadstrup


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak