Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kunne DSB leje lokomotiver indtil de ny Vectron leveres? (Generelt)

af Peter Christensen, 8/4 2018, 17:05 (2210 dage siden) @ bastholm

Jeg har bemærket at til hovedstrækningen mellem Padborg og København for man brug for STM i årene 2026 til 2030. Dvs kun 4 år.

Dette betyder at godsoperatørerne enten skal installere STM og så afskrive det i kun 4 år (dyrt) eller slet ikke køre tog gennem danmark i den periode (mindre dyrt).

Jeg frygter for godstrafikkens overlevelse i Danmark, i hvert fald indtil både signalprogram og elektrificering er færdigt om mange mange år....

Beklager at jeg var inde på noget af det samme for mere end et år siden - signalprogrammet og godstrafik
Dengang var der ikke megen forståelse for forholdet - måske det er ved at komme?
Ikke blandt ledende typer i BDK; jeg forventer at typerne omkring signalprogrammet er relativt faktaresistente.

Hvad er der sket imellemtiden med signalprogammet?
Forsinkelser og fordyrelser er vidst de oftes hørte nyheder...
Når hertil lægges den mørklægning som Ingeniøren har skrevert om i sidste uge, så begynder det at lugte i min næse.
I min optik syntes det som om at visse ministerier (jeg kan ikke blive klog på om det transportministriet eller finansministriet, som er tovholder/betsemmerdims i processen) er igang med en art "damage control" som det hedder på nudansk.
Hvad det ender med?
Sikkert en gang studehandel på højt plan hvor nogle af nedenstående elementer indgår:
- Alstom skal ikke indbygge onboard udstyr og deres betaling skal derfor nedsættes.
- Krav om øget funktionalitet - måske ny basline - hvilket kan indvirke på prisen.
- Udrulning i et noget andet tempo end det hidtil foreslåede.
Det sværeste ved denne øvelse er at kvantificere forholdende i kroner, for der er en balance som i sidste ende skal gøres op og hvem som skal have penge op af lommen.
Der er også den meget langt ude teoretiske mulighed at kontrakterne ophæves. Grundet politikernes frygt for en IC4 -skandale - blot 4 gange så dyr - så KAN den mulighed ikke afskrives helt omend jeg gerne vil se den embedsmand, som har nossere til at foreslå dette....og fremlægge beregninger, som viser at dette er en farbar vej.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak