Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skånetrafikens toetagestog (Dostos) (Generelt)

af pjl, 27/8 2018, 12:59 (2069 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Når det så er sagt, så bliver det interessant at se, hvordan udbuddet vil blive håndteret politisk. Som bekendt har Region Skåne konkluderet (og fået eksternt kvalitetssikret), at bedste tog til System 3/Øresundspendlen) er el-lokomotiver og dobbeltdækkervogne (8-9 dobbeltdækkervogne med et el-lokomotiv i hver ende), og bevilget penge hertil. Region Skåne har derefter bemyndiget Skånetrafikken (der hører under Region Skåne) til at starte udbudsprocessen. Skånetrafikken har derfor lavet en rapport, der noget overraskende viser, at togsæt vil være den "rigtige" løsning - også selv om kapaciteten er mindre og prisen højere. Det primære argument er at Skånetrafikken ikke har ressourcer til selv at gennemføre et komplet udbud, og at man med en togsæt løsning kan trække fra Transitios rammeaftaler.

Det lyder som en ret markant kapacitetsforøgelse. Hvert Öresundstog har sæder til 237 og det er kun nogle få tog i myldretiden der har tre togsæt (700 passagerer), ellers er der for det meste to togsæt (500 passagerer). 8-9 dobbeltdækkervogne giver vel omkring 875-1000 passagerer. Kan se at tallet er nævnt, men regner man med en så markant vækst over Øresund?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak