Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signalhus øst på Viborg station

af UTJ, 16/5 2011, 13:51 (4729 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jeg formoder (og håber) at Kulturarvsstyrelsen bliver informeret inden en nedrivning. Det er jo en over 50 år gammel offentlig bygning. Men hvad er kommunens indstilling til det?


Man kunne jo frygte at der blev lavet en "Roskilde", hvis man må være så fri at bruge det udtryk. Jeg har stadig mine tvivl om hvor vidt/meget Kulturarvsstyrelsen nåede at være inddraget inden at det gamle pakhus i Roskilde led den kedelige skæbne i foråret :-(

Det gør der (altså "en Roskilde") hvis ingen foretager sig noget - man må først og fremmest gøre Viborg Kommune begribeligt at bygningen ikke er til udgift for kommunen, hvis den går ind i en bevaringssag, da det er Banedanmark der vil hænge på en regning, hvis Kulturarvsstyrelsen freder Banedanmarks bygning - dernæst kan man så tænke over hvad den kan bruges til. Men et værdigt monument over jernbanens signaler er det da i disse signalprojekttider.

Jeg har i øvrigt på fornemmeren at Kulturarvsstyrelsen forestiller sig at "jernbaner" er dækket ind i fredninger mv, da emnet jo er delvis undersøgt år tilbage med den første runde fredninger, hvor DSB vist havde førergrebet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak