Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lygteføring på MA

af Dennis Lyng Desezar @, 8/11 2010, 12:27 (4919 dage siden) @ Jørn

Da vi i 1996 fik MA toget tilbage på de danske skinner udskiftede vi slutlygterne incl. selve lygtehusene da disse ikke længere var tætte og var i meget ringe stand.
Det var der vi lavede den "brandgule" midter lygte virksom igen. Det ser nu ganske pænt ud.

Omkring selve midter lygten på MAéren har det ikke været på tale at sætte den på igen.

Jeg har trods alt været tilhørende på MA toget siden 1996 og er det stadigvæk og jeg kan ikke erindre sætte lygten på igen i forbindelse med en ny lakering i rød.

Det er korrekt at der er forskellige meninger om hvad som ville være det bedste

Skal det nu skal være sølvfarvet eller ikke.

Her tror jeg selv på at man vil tænke på hvad folk kan huske toget efter.

Bestemt synes jeg at den er superflot i rød (1963) udgave, men knap så pæn i 1974 udgave men klart perlen i samlingen i "sølvpil" udgaven.

Det var kun det halvtog bestående af MA 462 (det som kørte præsentationsturen rundt i Danmark i 1984) som blev lavet ordentligt hos Scandia Randers. Desværre kan man sige.. men man fandt ud af at det var svine dyrt og tidskrævende. Derfor blev de "kun" slebet ned inden de blev malet i sølvfarve.

Og selve indretningen?

Det bør tilstræbes at man laver tingene så tæt på den udgave man nu laver det pågældende køretøj i.

Tag feks. B 2000.. Den har indretning som i den vogntype fik i forbindelse med IC køreplanen i 1974, men ser udvendigt ud som den kom i 1963.

Her har vi indgået en kompromis, i at vi lavede den sådan. Ikke korrekt men det ved vi men når turen kommer til den når den skal males igen vil den være en 1971-73 udgave altså igen rød-brun men denne gang med den 12 cifferede nummer kode. Det er mere korrekt og så passer indretningen lidt bedre.

Det er det samme med MA toget. Det vil være det mest korrekte at den forblir i "sølvpil" udgave :-)

Dennis


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak