Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

nattoget til Tyskland med mere (Generelt)

af andersj, Aalborg, 16/5 2012, 21:57 (4374 dage siden) @ Fysikeren

Synes du gør DSB værre end de er. Ser vi mod Sverige, så er SJ vist heller ikke synderligt interesseret i at samarbejde med DSB om den trafik. Set fra dem er det kun en kort forlængelse fra Malmö til København, meget nemmere at gøre det internt. Især efter DSB og SJ's opgør om Øresundstrafikken.

Ser vi mod Tyskland er jeg lodret uenig med dig. DSB har da netop i et samarbejde med DB lavet kraftige forbedringer. Der er indsat ICE-tog og indsættelsen af IC-tog til Flensburg har i mine øjne været en forbedring. Derudover tog DSB i sin tid initiativ til Niebüll.

At DSB så har valgt at internationalt salg sker i regi af DB er nok ganske smart. DB er en del større, og ingen grund til at DSB har sine egne løsninger her.

Personligt tror jeg, at vi vil se en del spændende fremtid når Femern åbner, måske endda at DB alene eller i samarbejde med DSB forlænger flere ICE-tog til København på samme måde som visse ICE-tog fortsætter til Kiel, mens nattog fra Hamburg til den tid vil være nemmere at forlænge mod nord pga. kortere rejsetid, flere to-system-lok og ERTMS. Derudover nok mindst et IC/EC-tog i timedrift fra København til Hamburg.

DSB har deres eget billettilbud til udlandet der hedder DSB Sightseeing og DSB Orange Europa, hvor sidstnævnte er tilgængelig så længe der er pladser at reservere i de pågældende tog. Førstnævnte gælder kun til Hamburg, Berlin og stationer indtil da, med begrænset kontingent. Inden maj er omme vil DSBs internationale webbutik åbne med salg til Hamburg og Berlin med de førnævnte tilbud samt self. normale fleksible billetter, og senere følger øvrige destinationer i Europa. Men hæng mig ikke op på det, da sådan noget har det med at være forsinket.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak