Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude (Generelt)

af Fysikeren, 1/9 2012, 16:45 (4257 dage siden) @ Niels Bak

Så har jeg læst rapporten :D

En stikbane fra Jelling og en letbane direkte fra Vejle er undersøgt. Alle andre løsninger er mere eller mindre valgt fra.

Hvis banen føres videre fra Lufthavnen frem til Legoland/Billund by vil det give dobbelt så mange passagerer, som hvis den ender ved lufthavnen. I de bedste scenarier er passagertallet på niveu med flere andre lokalbaner.

Der er ikke i rapporten taget højde for evt. nye rejser, selv om jeg mener en bane mod netop Billund vil kunne generere det. Lige nu er lufthavnen og Legoland noget at et mareridt at komme til for folk uden bil, og jeg tror mange vælger Kastrup at flyve fra. En attraktion som Legoland vælger man så simpelt hen ikke at besøge.

Der kan næppe være tvivl om, at Billund Lufthavn vil stå stærkere i konkurrencen om passagerne, især fra stationer/byer med lyntog direkte til Kastrup.

Men selv om Trafikstyrelsens passagertal skulle være undervurderede, så skal det dog tredobles før banen når op de de krævede fem procent i intern rente i den samfundsøkonomiske analyse, og der er godt nok langt op...

5% i intern rente er måske også lidt højt krav, især med dagens renteniveau.

En løsning fra Jelling er væsentligt billigere at bygge, men driften dyrere. Samfundsøkonomisk er letbanen lidt bedre.

Når jeg læser rapporten, mener jeg de 100 mio. kr. mere til en regulær jernbane er en god idé, da den hermed kan køres mere integreret med resten. Jeg så gerne lidt mere fokus på Gadbjerg-løsningen med triangelspor mod Herning og partielt dobbeltspor på diagonalbanen, men så er regningen steget en del.

En videreførsel til Grindsted vil give lidt flere passagerer, men ikke mange ekstra indtægter, da meget af det er lokaltrafik.

Grindsted giver i mine øjne kun mening, hvis man vælger at fortsætte mod Esbjerg. Desværre vil Varde Kommune gerne af med Grindstedbanen!

En videreførsel til Esbjerg er nævnt som en mulighed, men ikke behandlet til bunds.

Rapporten virker også til at være lidt uopdateret. At køre togene over Varde ville enten kræve færre tog med Nørre Nebel eller Skjern, eller flere tog og dermed reelt dobbeltspor på noget af banen. Tidligere havde hvert andet tog fra Esbjerg jo endestation i Varde, men ikke længere. Vælger man en Gadbjerg-løsning med triangelspor, så kunne man køre Esbjerg - Bramming - Grindsted - Give - Herning.

Evt godspotentiale fra Lego er end ikke undersøgt. Til gengæld er det forudsat, at banen vil blive uden godsdrift, hvilket sparer lidt på anlægget.

Nok ikke alt for urealistisk, at der næppe bliver meget gods. Eneste større kunde skulle vel være Lego, der modtager råvarer til deres produktion og måske i begrænset omfang kan bruge banen til at levere engros.

En stikbane fra Jelling til Hedensted, der vil give direkte tog fra Århus er kun nævnt i en enkelt sætning, hvor det vurderes som uhensigtsmæssigt at slutte den på den travle hovedbane. Det forudsættes at Billund kun skal trafikeres med langsomme lokaltog (Lint el. lign). At man under alle omstændigheder kommer til at gøre noget ved kapaciteten på hovedbanen og muligheden for at køre med hurtigere tog mod Århus er ikke undersøgt...

Her fandt jeg det ret underligt, at man forudsætter langsomme tog. Laver man en bane til Hedensted, ville det være oplagt med tog der kan køre 180-200 km/t, enten diesel eller el.

Til sidst skal nævnes at politikerne i Vejle byråd allerede skændes om hvilken løsning de helst vil have - selv om det med de tal mest ligner ingen løsning overhovedet.

Har jeg 700 mio. kr. til jernbanen bredt, er jeg heller ikke sikker på, at det er her jeg ville bruge pengene først *host* elektrificering *host*

Omvendt ser jeg, hvor nemt politikerne kan skaffe en lille håndfuld milliarder til endnu en motorvej... så hellere lidt jernbane!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak