Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude (Generelt)

af Niels Bak, 2/9 2012, 22:38 (4256 dage siden) @ Fysikeren

Så har jeg læst rapporten :D

En stikbane fra Jelling og en letbane direkte fra Vejle er undersøgt. Alle andre løsninger er mere eller mindre valgt fra.

Hvis banen føres videre fra Lufthavnen frem til Legoland/Billund by vil det give dobbelt så mange passagerer, som hvis den ender ved lufthavnen. I de bedste scenarier er passagertallet på niveu med flere andre lokalbaner.

Der er ikke i rapporten taget højde for evt. nye rejser, selv om jeg mener en bane mod netop Billund vil kunne generere det. Lige nu er lufthavnen og Legoland noget at et mareridt at komme til for folk uden bil, og jeg tror mange vælger Kastrup at flyve fra. En attraktion som Legoland vælger man så simpelt hen ikke at besøge.


Der kan næppe være tvivl om, at Billund Lufthavn vil stå stærkere i konkurrencen om passagerne, især fra stationer/byer med lyntog direkte til Kastrup.

Men selv om Trafikstyrelsens passagertal skulle være undervurderede, så skal det dog tredobles før banen når op de de krævede fem procent i intern rente i den samfundsøkonomiske analyse, og der er godt nok langt op...


5% i intern rente er måske også lidt højt krav, især med dagens renteniveau.

Ja, det kan man godt argumentere for. Det er bare det mål politikerne officielt har sat op for sig selv for nye infrastrukturinvesteirnger.

En løsning fra Jelling er væsentligt billigere at bygge, men driften dyrere. Samfundsøkonomisk er letbanen lidt bedre.


Når jeg læser rapporten, mener jeg de 100 mio. kr. mere til en regulær jernbane er en god idé, da den hermed kan køres mere integreret med resten.

Jeg kunne ikke være mere enig. Det er mit store problem med letbaneløsningen - alle skal for tid og evighed skifte i Vejle, og netop med et lufthavnstog er det vigtigt med så få skift som muligt for så mange som muligt, da folk har meget bagage med. Vejle er godt nok den tætteste by, men den er ikke større end den kun udgør en begrænset del af det samlede opland.

Jeg så gerne lidt mere fokus på Gadbjerg-løsningen med triangelspor mod Herning og partielt dobbeltspor på diagonalbanen, men så er regningen steget en del.

Ja i det hele taget er det så skrabet en model som muligt, der er undersøgt for at få omkostningerne så langt ned som muligt. Om trafikstrømmene mod Herning er store nok til at investere i dem specielt, vil jeg dog nok stille spørgsmålstegn ved. Et skift i Jelling vil stadig give en forholdsvis god forbindelse.

En videreførsel til Grindsted vil give lidt flere passagerer, men ikke mange ekstra indtægter, da meget af det er lokaltrafik.


Grindsted giver i mine øjne kun mening, hvis man vælger at fortsætte mod Esbjerg.

Jeg er temmelig enig. Desuden er Grindsted, hvis man kigger på dagens trafikstrømme langt mere orienteret mod vest og sydvest, mens Billund er orienteret mod øst.

Jeg kunne dog være fristet til at lobbye på at få banen helt til Grindsted under alle omstændigheder i håb om at man senere vil se lyset og føre den frem til Esbjerg. Så vidt jeg husker har trafikministeren "fredet" tracheet, så byerne på vejen ikke må tage det ind til byudvikling, som de ellers gerne vil.

En videreførsel til Esbjerg er nævnt som en mulighed, men ikke behandlet til bunds.

Enig. Desværre behandler rapporten slet ikke perspektiverne i gennemkørende trafik Esbjerg-Østjylland, der især hvis man ville være lidt mere ambitiøse med hastighedsmålene ville blive langt hurtigere end den nuværende tur over Kolding og Fredericia.

(... citeret tekst forkortet)

Evt godspotentiale fra Lego er end ikke undersøgt. Til gengæld er det forudsat, at banen vil blive uden godsdrift, hvilket sparer lidt på anlægget.


Nok ikke alt for urealistisk, at der næppe bliver meget gods. Eneste større kunde skulle vel være Lego, der modtager råvarer til deres produktion og måske i begrænset omfang kan bruge banen til at levere engros.

Jeg ved heller ikke om potentialet er der, men man kunde da i det mindst spørge Lego (og måske lufthavnen). Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg hørte et sted at Lego kører ugentlige tog til deres fabrik/pakkeri i Tjekkiet eller Ungarn eller et af de lande med varer produceret i Billund. Men de bliver bare kørt med lastvogn til Hamborg før de bliver læsset på toget...

En stikbane fra Jelling til Hedensted, der vil give direkte tog fra Århus er kun nævnt i en enkelt sætning, hvor det vurderes som uhensigtsmæssigt at slutte den på den travle hovedbane. Det forudsættes at Billund kun skal trafikeres med langsomme lokaltog (Lint el. lign). At man under alle omstændigheder kommer til at gøre noget ved kapaciteten på hovedbanen og muligheden for at køre med hurtigere tog mod Århus er ikke undersøgt...


Her fandt jeg det ret underligt, at man forudsætter langsomme tog. Laver man en bane til Hedensted, ville det være oplagt med tog der kan køre 180-200 km/t, enten diesel eller el.

Præcis min pointe!
Jeg vil ikke beskylde Trafikstyrelsen for et bestilt arbejde, hvor en Billund-bane skal jordes. Rapporten virker sådan set redelig nok. Der er bare tænkt lidt for meget lokalbane og lidt for lidt sammenhængende trafiksystem i Syd- og Østjylland...

Til sidst skal nævnes at politikerne i Vejle byråd allerede skændes om hvilken løsning de helst vil have - selv om det med de tal mest ligner ingen løsning overhovedet.


Har jeg 700 mio. kr. til jernbanen bredt, er jeg heller ikke sikker på, at det er her jeg ville bruge pengene først *host* elektrificering *host*

Omvendt ser jeg, hvor nemt politikerne kan skaffe en lille håndfuld milliarder til endnu en motorvej... så hellere lidt jernbane!

Hæ, det kan du have ret i.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak