Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude (Generelt)

af Niels Bak, 2/9 2012, 22:02 (4256 dage siden) @ Woodi

Jeg kunne nu godt tænke mig, en meget mere grundig analyse af denne undersøgelse, f.eks hvis man udbad sig kundeoplysninger af hvert enkelt besøgende, i både Billund Lufthavn, Legoland og Lalandia i et år frem, med at adspørge folk om deres postnummer eller opholdssteds retning - så ville der med garanti dukke andre tal op.

Woodi vil du ikke godt læse rapporten inden du arugmenterer videre, for det er sådan set præcis det de har gjort (sikkert i en stikprøve og ikke ved at spørge alle, men alligevel).

Og nu citerer jeg lige tallene efter hukommelsen, men den viser at ca. 43 procent af kunderne i lufthavnen kommer fra Østjylland nord for Horsens - klart den største gruppe. Vejle by ligger næst med omkring 20 pct, og så er der en klat i ca. samme størrelsesorden fra Fyn og længere østover. Kolding by ligger lidt derunder. Andre retninger som Esbjerg og midt- og Vestjylland lidt længere nede endnu.

Mht Legoland og Lalandia, så er mønsteret så vidt jeg husker nogenlunde det samme, dog med en del mere helt fra Sjælland, og så selvfølgelig fra udlandet. Men kig i rapporten - det står der sort på hvidt.

En af de svære ting ved at binde Billund op på banenettet er, at tilrejsertrafikken kommer fra usædvanlig mange retninger, men det er altså Vejle og videre mod nordøst der er den klare vinder. Det er derfor rapporten har fravalgt at undersøge andre retninger nærmere.

Og mht, at Århusianerne har deres egen lufthavn - tja, det kan da godt være, det er bare Billund de bruger (i hvert fald til andet end rejser til Kbh). Realistisk er der kun plads til én større international lufthavn i Jylland. Den logiske placering ville være et eller andet sted vest for Århus, men nu har århusianerne haft 50 år til ikke at få taget sig sammen til noget som helst, og af de eksisterende er Billund det mindst ringe alternativ. Derfor er det den der har fået et respektabelt rutenet. (skulle de mod forventning få taget sig sammen længere nordpå, så ville Billund til gengæld ret hurtigt dumpe ned til en begrænset relevans...)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak