Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Direkte tog til/fra Billund (Jernbanen i dag)

af ThomasTT, 19/10 2014, 23:14 (3476 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har tidligere skrevet lidt om direkte tog/til fra Billund her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=75861

Hvis tog til/fra Billund Lufthavn skal blive en succes, skal frekvensen være høj. I min verden må det betyde tog mindst hvert 30. minut.

Driftsperioden bør vel være fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat. Charterfly har det jo med at ankomme og afgå på de mest mærkelige tidspunkter.

Der har været forslag fremme om direkte tog Herning-Billund, Aarhus-Billund, Odense-Billund osv. osv.

Jeg har svært ved at forestille mig en tilfredsstillende økonomi i direkte tog f.eks. Aarhus-Billund hvert 30. minut fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat. Til gengæld kan jeg sagtens forestille mig kørsel hvert 30. minut Billund-Vejle fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat.

Det lyder jo besnærende at lade et direkte tog Aarhus-Billund køre sammenkoblet med et andet tog Aarhus-Vejle og så afkoble sættet i Vejle og lade det køre til Billund. Og på samme måde (Københvan)-Odense-Jelling. Det kan godt være, at man kan finde noget at koble sig bagpå Aarhus-Vejle hvert 30. minut - men så bliver det næppe med faste minuttal. Og hvor mange togsæt vil der ikke blive bundet i en sådan trafik Aarhus-Billund?

Jeg synes, at det er godt med tog til Billund Lufthavn. Men jeg kan på ingen måde se, at det skulle være realistisk at køre direkte tog udover Vejle - med de få undtagelser, som er nævnt tidligere og som på ingen måde kan generere direkte forbindelser hvert 30. minut fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

men hvis det giver mening med en rimelig frekvens til Vejle giver det automatisk også mening med samme frekvens videre til Aarhus, HVIS der af andre årsager er grundlag for samme frekvens Vejle-Aarhus. Og det kunne der blive, hvis man lod alle tog mellem København-Aarhus bruge den planlagte vejle fjord bro. Det eneste væsentlige problem ved at gøre dette er jo, at Vejle ville mangle forbindelser nordpå. Man køber simpelthen togsættene til en aarhus-Horsens-Vejle-Billund forbindelse ved at skære 10 minutter af alle rejsetider på hovedstrækningen København-Aarhus.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak