Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MY/MV + MY I og II (Generelt)

af Steff, 26/10 2014, 12:26 (3472 dage siden) @ Oversmeden

Go´middag til alle samt ikke mindst ”Oversmeden”.

Ja, der er tilsyneladende ikke overensstemmelse mellem de forskellige opgivne data vedr. GM 567 seriens motorer og for den sags skyld sikkert også de større 645 motorer, i udgivelserne og på I-nettet. Der rodes rundt i en masse begreber som nominel effekt, akselhestekræfter, maksimal effekt (i prøvestand) og hvad nu alle de tekniske begreber fortæller. Og forskel er der jo i de opgivne tal.

Jeg er IKKE hverken motoringeniør eller på anden måde faguddannet udi det motormæssige, hvorfor jeg jo er – hvis jeg ønsker at vide noget – afhængig af det skrevne, således om GM motorerne.

Jeg synes, at den forklaring jeg læser i udgivelsen ”NOHAB-GM diesellokomotiver i Danmark, DSB litra MY type 567”, side 64 ff., udgivet af Lokomotivets forlag i 1998, synes fornuftig ud fra den viden jeg har og kan læse mig til.

Herunder et skema fra bogen, der som jeg ved, bygger på data indsamlet og verificeret af medarbejdere ved DSB, hvis hovedområde netop var GM motorerne, altså ingeniører og teknikkere.
[image]

Jeg har prøvet at læse den henvisning Hans T. Møller kom med – tak for den – men jeg må jo nok ærligt indrømme, at der skal holdes fast og jeg fatter ikke sidste sætning på side 19 som angivet af "Oversmeden". Og jeg har faktisk ikke tid til (og lyst) til at indskrive mig på DTU for at lære dette, især når andre sikkert lavpraktisk kan forklare os almindelige dødelige jernbaneinteresserede dette, eller?

Så mit spørgsmål er, om det viste skema er korrekt og kan anvendes og hvis ikke, hvad er der galt. For det kan så undre mig, at hvis man siden 1995 har vidst hvori fejlen ligger i de opgivne tal i alle de udgivelser, der er kommet, at man så ikke har gjort opmærksomt på dette, eventuelt her på siderne?

Altså, det ville være dejligt, når Oversmeden har den nødvendige fagekspertise, endelig at få sat på plads, hvad de enkelte motorer, 567B, C og D samt hvis også fejl hér, 645 seriens motorer i DK anvendt materiel har af ydelser, således at skemaer kan blive rettet til og at fremtidige udgivelser ikke viderebygger på fejl.

Med venlig hilsen og på forhånd tak;-) !

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • MY/MV - Bent Toftgaard, 21/10 2014, 09:30 [*]
    • MY/MV - Steff, 21/10 2014, 10:12
      • MY/MV - Hedegaard, 21/10 2014, 13:03
        • MY/MV - Steff, 21/10 2014, 14:24
          • MY/MV - Morten Flindt Larsen, 21/10 2014, 18:16
            • MY/MV - Bent Toftgaard, 21/10 2014, 20:52
              • MY/MV - Steff, 21/10 2014, 21:11
                • MY/MV - Hedegaard, 21/10 2014, 21:17
                • MY/MV - Bent Toftgaard, 22/10 2014, 08:41
                  • MY/MV - Morten Flindt Larsen, 22/10 2014, 12:16
                    • MY/MV - Stephan Aller, 22/10 2014, 13:12
          • MY/MV - Jørn Johansen, 21/10 2014, 23:27
            • MY/MV - Steff, 22/10 2014, 09:23
          • DTU <> DtH (var MY/MV) - Michael Deichmann, 22/10 2014, 07:06
          • MY/MV - Ove, 22/10 2014, 12:53
      • MY/MV - Poul Andersen, 22/10 2014, 11:11
      • MY/MV - Hans T. Møller, 22/10 2014, 17:00

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak