Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kriteriet for valg af lokomotiver (Generelt)

af ulca, 19/1 2015, 11:09 (3385 dage siden) @ Lkf MZ
redigeret af ulca, 19/1 2015, 11:20

Normalt er typen normeret til 1.800 tons togvægt, så enten var/er normeringen noget konservativ, eller også skyldes det at Sjælland og Lolland-Falster er ret flade øer.


Hvor får du de 1800 ton fra? Som lokomotivfører på MZ har jeg aldrig hørt om dette. Der lærte vi 2000 ton og på nogle strækninger op til 2500 ton. De 2500 ton er efterfølgende blevet normen.

Her fra siden, helt præcist her. Men enten er de oplysninger så forældet, ellers må der være sket en fejl da siden blev skrevet; i så fald kan admin forhåbentlig rette fejlen.

Har du tilfældigvis været lokomotivfører på EG? I givet fald, hvad kan/må de så trække? Kravet var et 2.000 tons godstog på 15,6 promille stigning, men kan/må de trække mere end det?

Rettelse: De 15,6 promille må da være en fejl, da det svarer til en stigning på 1,56 meter pr. 100 meter; en forholdsvis svag stigning. Det er nok snarere 15,6 procent, svarende til 15,6 meter stigning pr. 100 meter; en forholdsvis stejl stigning når der ikke er hjælp, som ved en tandhjulbane.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak