direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/4 2017, 21:53 (2563 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Der gives i bogen mange køreplaneksempler.... og jeg er ret sikker på, at en gennemgang (som jeg ikke lige har haft tid til at foretage) af 'Danmarks Rejseforbindelser' vil vise, at turen mellem København og Nykøbing M var hurtigere (og billigere) via Kalundborg-Århus + direkte tog Århus Havn-Glyngøre end via Storebælt - og der skulle kun skiftes i Kalundborg, Århus Havn og Glyngøre.


Jeg har altid været lidt fascineret af de direkte tog Århus-Glyngøre - oplevede desværre aldrig at køre med et. Jeg er ikke i tvivl om, at det har været en attraktiv forbindelse mellem Århus og Mors.

Men jeg har kikket i "Danmarks Rejseforbindelser" - og der er IKKE belæg for, at det var hurtigere at rejse til København via Kalundborg-Århus. F.eks. i sommeren 1961: Direkte forbindelse fra Nykøbing Mors afgang 7.53 - fra Glyngøre 8.15 - ankomst Århus H 10.52. Ankomst København H 17.13 - med en fodnote, som siger: Over Fredericia, over Kalundborg 17.56.

I modsat retning var det nogenlunde det samme, og i 1967 blev det endnu værre: Nykøbing Mors afgang 7.55 - fra Glyngøre 8.17 - ankomst Århus H 10.55 - København H over Fredericia 16.50 - over Kalundborg 17.50.

Rejsen over Kalundborg-Århus var dog altid billigst.

De hurtigste forbindelser var i alle tilfælde med lyntog fra Skive.

Det var som om DSB var meget opsat på at lokke passagerer til at bruge Kalundborg-Århus, uden at det rigtigt helt ville lykkes. Vi husker de senere tiltag med overdimensionerede færger og bådtog. Men det er jo et helt andet emne, så undskyld.

Hej

1961 var vel før "Hurtigruten" med de nye prinsessefærger blev lanceret, i "Kalundarbumberens" tid via Kolby Kås,
tilslutningsbåd til og fra Tunø og en sejltid på en evighed eller to.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak