Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frederiksværkbanens bogievogne - og kompromiser ...

af neald, 26/3 2011, 09:57 (4781 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej.
Meget kan være kompromisser. I B51´s tilfælde måtte Kuhlman gå på kompromis med Scandia, idet han ønskede sig endnu bredere 1. klasses kupeer v. om(ny)bygningen af vognkassen i 1944.
De store puffere var jo egentlig valgt som løsning på et specielt problem banen havde før 1950, nemlig for at undgå at pufferne exede i den skarpe kurve mellem Hillerød lokalstation og Statsbanenstationen. Jeg mener B50´s puffere stod som sporstopper(e)i Hundested til ca. 1990.
Begrebet HFHJ 1958 går igen i flere indlæg. Nok ikke uden grund, for trafikken på banen var stor og mangeartet. Men hvad med billeder af vognene i drift fra 30´erne på HF(H)J? Jeg har kun set eet billede af B50 i drift omkring 1930. Samt billedet af M3, C26 og B52 på Hillerød lokalstation 1932.
Er der nogen iagttagelser af B50, B51 og B53 i gennemgående løb Hu - Kh?
B53 anføres som hensat i 1967. Jeg mener dog at have kørt med den i en stamme i et lørdagformiddagstog i (for)sommeren 1967. hvor den var koblet ind i et meget blandet tog med både CO vogne og C60 ell. C61.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak