Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro København - Malmø (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 11/6 2018, 12:22 (2146 dage siden) @ tgpedersen

Har du nogen konkrete indvendninger, eller har du allerede givet op?

.
Inden vi fortsætter, skal du sætte dig ned og beregne, hvor langt du skal ned i undergrunden,

Strækningen Røret-mundingen - Gammeltorv kommer til ligge over kalklaget. Gammeltorv - Havneløbet bliver cut-and-cover, den resterende strækning til Amager fælled skal langt nok ned til at gå under husene på Islands Brygge.

dels for at komme ned under den allerede byggede metro,

Det eneste sted citytunnelen krydser metroen er ringmetroen mellem Gammel Strand og Rådhuspladsen. Den ligger nede i kalken. Altså skal Citytunnelen over, ikke under den.

Det afhænger nu nok af, hvad de prøveboringer, som man foretager ved ethvert tunnelbyggeri, viser. Du kan godt blive tvunget til at gå under Metroen, uanset havd dine private prøveboringer har vist.

dels for at undgå at rive alt for meget af København ned, når der skal beregnes plads til nedkørslen til den egentlige tunnel.

Der skulle være plads nok i den nuværende banegrav nord for Vesterport.

Det kan man se på et luftfoto fra Google Maps. Der er 350 meter fra tunnelmundingerne ved Vesterport til tunnelmundingerne ved H. Andersens Boulevard. Den plads, du har til din rådighed i banegraven, er de steder, hvor der ikke ligger spor, dvs. primært de arealer som er grønne på nedenstående foto. Men det ved du jo i forvejen. Blot er det lidt svært for andre, mindre fantasifulde mennesker at se, hvor du vil lægge dine spor og bygge dine spunsvægge. Det er der givetvis anogle, der gerne vil have illustreret.
[image]

Desuden skal du se på, hvor meget dit projekt fylder i bredden og hvordan det får indvirkning på det eksisterende sporlayout (husk at tage hensyn til brokonstruktionerne og bygningerne ovenpå) mellem København H og Vesterport.

Som nævnt vil jeg fast allokere Hovedbanegårdens eksisterende perroner mht. trafik:
Perron 1: trafik mod Helsingør
Perron 2: trafik mod Citytunnelen
Perron 3: trafik fra Citytunnelen
Perron 4: trafik fra Helsingør
Hvis sporene fra begge sider af en perron mødes umiddelbart nord for perronen, skal der følgelig mellem dette sammenløbssted og tunnelportalen ved Jarmers plads være plads i banegraven til parallelle 2 S-togs- og 4 fjernbanespor. Såvidt jeg kan se på Google Maps skulle der (knebent) være plads nok, i hvert fald hvis vi ofrer Vesterport station.

Vend gerne tilbage, når du har et noget mere gennembearbejdet forslag at vise os.


Voilà! Jeg har desværre ingen tegnestue.

Jamen, du kan ude i virkelighedens verden ikke "fast allokere" Hovedbanegårdens eksisterende perroner mht. trafik (ud over spor 26). Det vil indebære voldsomme begrænsninger i afviklingen af trafikken. De eneste fast allokerede perroner på banegården er i dag perron 5 og 6 (S-banen) og spor 26. Resten af Hovedbanegårdens spornet og de tilknyttede perroner er udformet, så man kan afvikle trafikken så fleksibelt, som overhovedet muligt, og alligevel er der problemer, hvis blot 1-2 midlertidigt spærres som f.eks. i denne sommer under nedrivningen af Postterminalen. Hvis du bruger fast allokerede perroner, kommer øresundstogene jo i tilfælde af driftsuregelmæssigheder til at holde på en lang række nede i tunellen, netop fordi du har tvunget dem kun at benytte perron 2 og 3, så de ikke kan benytte perron 1 og 4. Så det skal fortsat være muligt at gennemføre trafikken på nuværende niveau, hvor man fra alle perronspor kan komme til alle hovedspor til/fra nord og syd. Der må være fleksibel sporbenyttelse, hvis så mange tog som muligt skal kunne ekspederes samtidig ved perron. Derfor kan du ikke bare rage nogle perroner til dig "fast" til øresundstrafik og "fast" til anden trafik, uden at det så går ud over hele den øvrige toggang. Det er jo ikke en Märklin-bane på spånplade, det her.

Og nej, Vesterport station, som er en af de mest trafikerede københavnske stationer, kan heller ikke "ofres" for dit projekt. Tænker du slet ikke på, at det er levende mennesker og deres daglige rejser i den kollektive trafik, det her drejer sig om? Din opgave er alene, at slutte dine foreslåede øresundsspor til det bestående spornet, uden at begrænse og hindre trafikafviklingen på dette. Kan du det, så kan øresundstogene oven i købet drage nytte af den store fleksibilitet i trafikafviklingen, som banegårdens nuværende sporplan muliggør.

Og naturligvis behøver du ingen tegnestue. Du kan blot bruge Google Maps kombineret med f.eks. Paint eller den håndtegnede skitse, som du lavede over sporforløbene, da du afklarede med dig selv, at dit forslag kunne realiseres og havde fortjent at blive kendt af en større kreds. Du har jo fantasien til det. Vi efterspørger blot en smule dokumentation for, at det er sandsynligt at din idé kan realiseres. Ikke noget stort og forkromet tegnestuearbejde.

Vh
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak