CO2-udledning: sammenkoblet IR4 og IC3 (Generelt)

af Peter Christensen, søndag 17. marts, 2019, 09:26 (1 dag, 13 timer, 11 min. siden) @ krabsen

Mon ikke motoren i en ME er en anelse større end i et ER4 ;-)

En ER har 1680 kW til fremdrift.
En ME har 2426 kW ved afgang dieselmotor, hvoraf en del går til opvarmning mm., så på en kold dag kunne de faktisk være relativt ens.

Udover tankerne om hastighed og effekt, så skal du også tage koblingerne og deres fastgørelse til vognkassen med.
Når begge (IC3 og ER4) begge er aktive, så er der ikke noget videre træk i koblingen. Det ændres om en enhed skal trække den anden.
Ved lav hastighed - på et værkstedområde f.eks. - vil dette næppe være et problem, men jo højere hastighed, jo større problem.
MA'erne havde også automatkoblinger, men hver motorvogn trak sjældet mere end 3-4 vogne - svarende til ca. 90-120 tons.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 
3 rengøring tilbud

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen