En tur til Chile II - Copiapó (fortsat) (Generelt)

af Hans T. Møller @, Risskov, lørdag 30. marts, 2019, 07:44 (936 dage siden) @ Hans T. Møller

”Universidad de Atacama” i Copiapó uddanner blandt andet mineingeniører, og ”campus” - som det jo hedder på moderne dansk - virker hyggelig med toetagers bygninger i kolonistil og masser af grønne træer og planter.

Her opbevares Chiles første damplokomotiv ”Copiapó” fra 1850 - uden tender. ”bengt” har allerede vist billeder af maskinen i naboforum, og jeg har ikke nogle, der er bedre.

Maskinen kom til Caldera med det amerikanske skib ”Switzerland” i 1851, vistnok sammen med syv søstre, men allerede i 1858 blev den taget ud af drift igen efter kun at have kørt knapt 120.000 km. Drivhjulsdiameteren på 1525 mm var lovlig stor til godstog, og som vi ved, havde banen rigeligt råd til at købe nyt materiel.

Man kan sammenligne maskinen med den fire år ældre ”Odin” og studere forskellene på engelsk og amerikansk byggestil. ”Copiapó” virker temmelig primitiv. Truck'en har ingen affjedring, og styringen kan, såvidt jeg har forstået, kun bestemme kørselsretningen, ikke regulere fyldningen.

Men ”Copiapó” har moderne detaljer: sandkassen oven på kedlen og truck'en, og simple konstruktioner kan være ligeså driftsikre som avancerede - eller mere...

I morgen går turen videre sydpå.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen