En tur til Chile III - to 600 mm-damplokomotiver (Generelt)
Dette lille 600 mm-damplokomotiv er også udstillet på jernbanemuseet:
De chilenske Statsbaner litra a nr. 5025. (Man brugte versaler til metersporslokomotivernes litra og minuskler til 600 mm) Lokomotivet blev leveret af Arnold Jung i 1912.
Der har eksisteret fem offentlige jernbaner med 600 mm sporvidde i Chile. I julekalenderen på naboforum så vi på den, der lå på øen Chiloë. To andre forsvandt allerede i 50'erne.
Syd for Santiago gik en bane fra Puente Alto til El Volcán, som i lang tid var drevet af den chilenske hær! Strækningen blev afkortet i 1980, og ordinær drift indstillet i '85, men sporet er delvis bevaret, og der har været planer om at etablere veterandrift på det.
Den femte 600 mm-bane i Chile forbandt de to byer Saboya og Capitán Pastene, halvanden hundrede kilometer syd for Concepción. Anlægsarbejdet blev påbegyndt i 1905 af et privat selskab, som måtte give op, hvorefter staten tog over. Banen lukkede i 1974, og a nr. 5025 stammer fra den.
Ved Estación Central foran den chilenske sydbanes fjernstyringscentral står denne 600 mm-maskine, bygget af Maffei i 1928:
Den har været brugt til entreprenøropgaver og angivelig kørt på både på Chiloë- og Saboya-Capitán Pastene-banerne.
____________
Vi holder nu en pause, inden vi ser på jernbanerne syd for Chiles hovedstad. Jeg kan lige minde om, at der også findes en funicular i Santiago. Vi besøgte den her,
På gensyn!