DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB" (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, søndag 26. maj, 2019, 12:23 (146 dage siden) @ hummel_62

Okay, så må det være min opgave at komme med den mest logiske og som kan flytte noget for alvor.

Tog til tiden.( styr på personale og værksteder.)
Plads i toget, ikke nødvendigvis at alle kan side ned på kort strækninger.
Fair priser.
En brugbar køreplan som dækker 80-90 % af det til en hver tid behov.

Hvad har det så med grøn profil hos DSB at gøre.
Jo det vil få selv en bil elsker som mig, til alvorligt at tage toget.

Det er klart, at en udfasning af dieseltrækkraft er et 'must' for at skabe en grønnere jernbane, men nok har DSB forsømt at udvikle sin flåde af togsæt/lokomotiver, men det er ikke udelukkende DSB ansvar. Politikerne har i mange år undladt at tage de nødvendige beslutninger for at få udfaset dieseltrækkraften. Nu er beslutningen taget, men desværre er udrulningen af kørestrøm afhængig af signalprogrammet - indtil det forhåbentlig besluttes at ofre de nødvendige ressourcer på at immunisering de eksisterende anlæg, for hurtigst muligt at kunne udfase dieseltrækkraften uden skelen til signalprogrammet.

Hvad DSB umiddelbart kan gøre, så må være noget med pålidelighed. Hvis toget skal fremstå som et 'ægte' alternativ til bilen, så skal man som kunde tages seriøst af DSB - hvilket i nogen grad mangler i dagens version af DSB, hvor kunden ofte ses som et nødvendigt onde for at på forretningsplanens ender til at mødes.

Det er ikke at tage sine kunder seriøst at f.eks. aflyse alle afgange på Svendborgbanen (som i dag) fordi der mangler personale - det må ved gud være muligt at beregne, hvor meget personale der skal bruges til en planlagt produktion og så sørge for at have en fornødne reserve i tilfælde af forfald. Nuvel DSB har selv valgt at indgå en mindre borgerkrig med sit personale, så fra den side skal DSB nok ikke forvente megen goodwill - men som kunde er årsagen til en aflysning inderlig ligegyldig - her tæller kun om toget kører eller ej.

Næsten gang valget står mellem at vælge toget (med risiko for endnu en aflysning) eller at tage bilen, der alligevel står i indkørsel, så er valget for mange taget på forhånd, nemlig bilen - og de kunder er mistet.

Prissætningen er et andet parametre DSB skal forholde sig til. Det hjælper altså ikke noget, at man med samme sikkerhed som juleaften falder d. 24/12, hæver priser hvert år og forsøget at 'spinne' prisforøgelsen som en forenkling - det er efterhånden alt for gennemskueligt. Mange kunder har oplevet relativ store prisstigning, først med indførsel af Rejsekortet, dernæst med udfasning af 10-turskortet. Det hjælper ikke noget at DSB forsøger at fremstille 'DSB orange'/'DSB orange fri' som et alternativ, som det på ingen måde er. For rigtig mange kunder, der har benyttet 10-turskortet, er nu henvist til de ordinære billetter med en prisstigning på mellem 25-30% til følge - nu er bilen måske et bedre valg for dem.

For det kunder, der har valgt at udskifte 10-turskortet med Rejsekortet, har endvidere måtte opleve at muligheden for mængderabat over Storebælt blev afskaffet af DSB pr. 7/4-2019 - endnu en kamufleret prisstigning helt i tråd med DSB 'forenkling'...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen