Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ? (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 22/9 2019, 10:51 (1678 dage siden) @ Niels Munch

Nu efterlyser TÆNK i den artikel, hvori du tager udgangspunkt, nye aktører i stationsbygninger, som i den moderne tid ikke længere kan udfyldes af jernbanefunktioner.

Det er ikke længere en "naturlov", at en jernbaneoperatør stiller stationsfaciliteter til rådighed for publikum som "i gamle dage". I hvilket omfang, der skal drives stationer, bør specificeres i aftalen/kontrakten mellem trafikkøber og operatør.

Fjernstyring, nye billetsalgskanaler, tættere toggang, bortfald af rejsegods m.m.v. har gjort "den gammeldags station" overflødig, og mange stationsbygninger er i nyere tid blevet udstykket og frasolgt. De, der som bevaringeværdige eller fredede er tilbage, bør - som TÆNK nævner - "fyldes" med andre aktører med andre opgaver.

Derfor er det ingen naturlov, at jernbaneoperatøren driver offentlige toiletter i tidl. stationsbygninger, endsige ejer dem.

Det er jo lige præcis den holdning, som du her beskriver, der er skyld i jernbanens dødsspiral. Alle aktører indenfor jernbanedriften agerer i dag kun optimalt indenfor eget område, og hvordan ens ageren påvirker de andre aktører er der ikke længere grund til at bekymre sig om - man har jo sin egen bundlinien der skal passes - det kan også kaldes 'suboptimering'.

DSB, der er sat i verden for at betjene kunder, bekymre sig kun om kunderne når de er i toget (hvilket også efterhånden er en mangel). Faciliteter før og efter rejsen er andres problem - det er i hvert fald ikke DSB's længere.

Sporarbejder planlægges ud fra hvad der er økonomisk mest optimalt for ejeren af infrastrukturen - passagerene er jo bare en operatørs problem...

Trafikselskaberne planlægger deres bus-ruter ud fra egne opsatte regler - en bus derfor kan jo godt ankomme til stationen 5 min. efter at toget er kørt, så der er en pæn ventetid i et uopvarmet glasskur på en øde perron - uden toilet :-)

Så længere den kollektive trafik er så segmenteret som den er i Danmark, så er dødsspiralen desværre uden ende - der er ikke længere nogen der er i stand til at sætte sig op i helikopteren og betragte 'rodet' ud fra kundernes behov - man har langt mere travlt med at beskytte egne kongedømmer - og projekterer egne problemer over på andre - med den holdning tiltrækker man ikke kunder, det er der efterhånden håndfaste beviser på.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak